Verantwoordelijkheid rampenbestrijding Schiphol moet naar Haarlem

SP-Kamerlid Ewout Irrgang vindt dat de verantwoordelijkheid voor de rampenbestrijding op Schiphol het beste kan worden gelegd bij de regio Haarlem. Een Kamermeerderheid van VVD, PvdA, en Groen Links koos in eerste instantie liever voor Amsterdam. Op dit moment valt Schiphol voor wat betreft politie en justitie onder Haarlem en voor de brandweer onder Amsterdam. Alle partijen zijn het erover eens dat dit ongewenst is.

Volgens Irrgang zou een keuze voor Amsterdam er toe leiden dat het politiekorps Haarlem met ruim 250 man zou moeten worden ingekrompen om het Amsterdamse korps te versterken. Haarlem heeft net een nieuw gerechtsgebouw en een keuze voor Amsterdam zou betekenen dat bijna de helft van het personeel naar het overbelaste OM in Amsterdam zou moeten overgaan. Deze reorganisatie zou, behalve veel verspilde energie en onrust voor het personeel, zo’n vijftig miljoen euro kosten. De keuze voor Haarlem heeft in vergelijking daarmee relatief beperkte gevolgen.

Het SP-Kamerlid stoort zich nogal aan de suggestie als zou Haarlem de verantwoordelijkheid niet aankunnen. Irrgang: “Haarlem heeft al de verantwoordelijkheid voor het Corus terrein waar ammoniak wordt opgeslagen dat ook per spoor door Velzen en Haarlem vervoerd wordt. Als daar iets mee mis gaat heb je in potentie een nog veel ernstigere ramp. Die verantwoordelijkheid vertrouwen we Haarlem toch ook toe?”

In het debat kozen PvdA en VVD uiteindelijk eieren voor hun geld, ook al hadden beide partijen eerder op het NOS-journaal bekend gemaakt voor Amsterdam te willen kiezen.