Gegraai in publieke sector funest voor vertrouwen in bestuur

Dat de topinkomens in de publieke en semi-publieke sector in 2005 weer fors zijn gestegen toont aan dat de passieve houding van het kabinet niet is vol te houden. Dat stelt SP-Kamerlid Ewout Irrgang in reactie op het onderzoek van weekblad Intermediair, dat aantoont dat ook de bestuurders van zorginstellingen, universiteiten en topambtenaren in 2005 fors meer ontvingen. De Tweede Kamer nam onlangs twee SP-moties aan waarin de regering wordt opgeroepen de salarissen van bestuurders in de energie- en zorgsector te begrenzen. Het kabinet doet echter het liefst helemaal niets op dit terrein. Irrgang: “Dit voortdurende gegraai is funest voor het vertrouwen in de politiek en bestuurders.”

Peter Kortenhorst, directievoorzitter van het verliesgevende vervoersmaatschappij Connexxion, ging er elf procent op vooruit en stak 529.000 euro in zijn zak. Voorzitter Thijs Wöltgens van de Open Universiteit kreeg 20% meer dan in 2004 en toucheerde bijna 230.000 euro. Balkenendes hoogste ambtenaar, Wim Kuijken, ging er 15% op vooruit en is met 186.461 euro zijn baas inmiddels ruim gepasseerd. SP-woordvoerder Financiën Ewout Irrgang: “Gewone ambtenaren en anderen zaten op de nullijn, maar veel topambtenaren vinden het blijkbaar nodig zichzelf en collega’s te verrijken. De Tweede Kamer heeft onlangs, door de SP-moties over de zorg en energiesector aan te nemen, aangetoond maatregelen te willen, maar de regering blijft het liefst op haar handen zitten. Ze vinden het wel best zo en dat is echt onverantwoord, deze zakkenvullerij ondermijnt het vertrouwen in de politiek en het bestuur. Er wordt gesmeten met publiek geld dat met premies en belastingen is opgebracht, en dat nooit is bedoeld om van topambtenaren miljonairs te maken.”

Irrgang wil dinsdag tijdens het Vragenuur opheldering vragen aan minister Remkes van Binnenlandse Zaken.