Europese Unie weigert visa Palestijnse gasten Raad van Europa

‘Een ernstige schending van het recht van Europa’s oudste mensenrechtenorganisatie om mensen uit te nodigen die dienstig kunnen zijn voor ons werk’. Zo noemt SP-senator Tiny Kox de weigering van visa door de Europese Unie aan een door de Raad van Europa uitgenodigde Palestijnse parlementaire delegatie. De delegatie zou in Straatsburg deelnemen aan een tripartiet forum van Israëlische, Palestijnse en Europese parlementariërs, waarmee de Raad van Europa de herstart van het vastgelopen vredesproces wil ondersteunen.

Tiny Kox als waarnemer bij de Palestijnse verkiezingen, januari 2006

Kox, lid van de Nederlandse delegatie bij de assemblee van de Raad van Europa, legde zijn kritiek voor aan de voorzitter Barroso van de Europese Commissie, die samen met de minister-presidenten van Oostenrijk, Roemenië en Luxemburg aanwezig was in de assemblee in Straatsburg. Barroso stelde dat niet de Europese Commissie maar de EU-lidstaten verantwoordelijk zijn voor de weigering van visa. Hij steunt echter de maandag genomen beslissing van de Europese Unie om de betrekkingen met de nieuwe Palestijnse regering te verbreken en de financiële steun stop te zetten. Assemblee-voorzitter René van derLinden (Eerste Kamerlid voor het CDA) zegde aan Kox een onderzoek toe naar de gang van zaken rond de geweigerde visa.

Kox noemde het verbreken van de betrekkingen met de Palestijnse regering door de Europese Unie een verkeerd teken aan alle Palestijnen die in januari hun stem voor het Palestijnse parlement hebben uitgebracht. Die verkiezingen waren volgens de Raad van Europa vrij en eerlijk en een voorbeeld voor bepaalde Europese landen. Kox, die namens de Raad van Europa waarnemer bij die verkiezingen was, sprak van gebrek aan respect voor de uitslag van die verkiezingen bij de Europese Unie. Hij riep zijn collega’s in de assemblee op om in hun nationale parlementen tegengas te geven aan dit ‘powerplay’ van de Europese Unie. Dat leidt volgens hem tot isolement en confrontatie en niet naar vrede. Hij wees erop dat voor een herstart van het vredesproces zowel de Israëlische als de Palestijnse regering moeilijke beslissingen moeten durven nemen. Daartoe behoren het aanvaarden van internationale resoluties en vonnissen en het stoppen met gewelddadig optreden door beide kanten.

De wel aanwezige Israëlische delegatie voegde zich bij de harde lijn van de Europese Unie. Woordvoerder Eitan (Knesset, Likud) zegde ter plekke de eerder toegezegde deelname aan het tripartiete forum op, tot teleurstelling van de assemblee. Rapporteur Mikhail Margelov (Doema, Rusland) stelde toch voor op korte termijn alsnog te proberen de partijen om tafel te krijgen. Hij somde een reeks voorbeelden op van tegenstanders die door de Raad van Europa uiteindelijk aan één tafel waren gebracht: Russen en Georgiërs, Armeniërs en Azeri’s, verschillende Tsjetsjeense facties, Grieks- en Turks-Cyprioten. Voor dat voorstel kreeg de rapporteur brede steun van de assemblee.

Een voorstel vanuit de conservatieve groepen in de assemblee om extra voorwaarden te stellen aan de Palestijnse delegatie na de verkiezingsoverwinning van Hamas werd door een ruime meerderheid afgewezen. Kox verwoordde de afwijzing: ‘We hebben als assemblee het Palestijnse parlement uitgenodigd een delegatie te sturen. Wij gaan niet over de samenstelling daarvan. We hebben de keuze van de Palestijnse bevolking te respecteren.’