Brinkhorst bevestigt: havendiensten uitgezonderd van dienstenrichtlijn

SP-Kamerlid Ewout Irrgang is tevreden over de vandaag ontvangen brief van minister Brinkhorst (Economische Zaken) waarin hij aangeeft dat het Nederlandse kabinet de uitzondering van de havendiensten op de dienstenrichtlijn steunt.

Enkele weken geleden ontstond verwarring tijdens een debat over de Europese dienstenrichtlijn. De indruk werd gewekt dat het Nederlandse kabinet de havendiensten niet expliciet wilde uitzonderen van de dienstenrichtlijn. Dit wekte grote ergernis bij Irrgang. Er was maandenlang forse strijd geleverd door de vakbonden en de SP-fractie in het Europees Parlement om de havendienstenrichtlijn van de baan te halen. Irrgang: “De liberalisering van de havendiensten mocht natuurlijk niet met steun van ons kabinet alsnog via de achterdeur binnen gefietst wordt, via de dienstenrichtlijn. Het was daarom voor ons van groot belang dat hier duidelijkheid over werd geschapen en die is er nu, gelukkig.”