Vertrouwensbreuk tussen regering en Senaat op handen?

Dinsdag 7 maart dreigt een frontale botsing tussen regering en Eerste Kamer. De Senaat eist die dag tijdens de plenaire vergadering dat de regering haar medewerking stopt aan de pogingen van de Europese Unie een “Europees bureau voor de grondrechten” op te richten. De Eerste Kamer ziet dat als een onnodige en ongewenste doublure van het werk van de Raad van Europa en het Hof voor de Rechten van de Mens. De ministers Pechtold (D66) en Bot (CDA) willen vooralsnog niet buigen voor een naar het zich laat aanzien unanieme Senaat.

De Eerste-Kamerfractie van de SP

De vierkoppige Eerste-Kamerfractie van de SP

De Senaat vindt dat de Europese Unie het werk van andere instellingen en organisaties zoals de Raad van Europa, de Organisatie voor Vrede en Samenwerking in Europa, maar ook het Hof voor de Rechten van de Mens onnodig en ongewenst wil gaan doubleren. De Senaat maakt zich ook zorgen over de relatie met de landen die geen lid van de Europese Unie zijn. De waarborging van de mensenrechten in heel Europa is nu juist het uitgangspunt van het pan-Europese gedachtegoed. Een specifiek bureau wat daar namens de Europese Unie op moet toezien zou de relatie van de EU met de andere Europese landen alleen maar ontsieren. Uitbreiding van de geografische reikwijdte van het Bureau voor de grondrechten is ook juridisch niet in de haak volgens de Senaat.

Een van de lessen van het euroreferendum van 1 juni vorig jaar was dat de Europese Unie zich niet met zaken moet bemoeien die al elders geregeld zijn. Die les lijkt nu alweer vergeten door het kabinet en de Europese Commissie.

SP-senator Tiny Kox vraagt zich af of de regering het op een frontale botsing met de Eerste Kamer zal laten aankomen. In dat geval zal de Senaat haar mening in een door alle fracties ondertekende motie vastleggen. Kox: “Als de regering die motie trotseert is er sprake van een vrij unieke vertrouwensbreuk met de Senaat. Hoe de regering daarmee dan denkt om te gaan is nog niet duidelijk. Een redelijke regering zet de verhoudingen met de Eerste Kamer niet op scherp, zou ik denken. Maar van deze regering zijn we wel meer bokkensprongen gewend. Spannend wordt het in ieder geval!”