Van Bommel: Gooi grenzen niet klakkeloos open

Niet alleen de SP, maar ook FNV Bondgenoten vreest nu voor de gevolgen als op 1 mei de grenzen voor arbeiders uit de nieuwe EU-lidstaten volledig geopend zullen worden. SP-Kamerlid Harry van Bommel is blij dat er steeds kritischer gekeken wordt naar het verder openen van grenzen. “Werkgevers maken misbruik van mensen uit nieuwe EU-landen, het leidt tot verdringing op de arbeidsmarkt en ontneemt jongeren uit VMBO perspectief op werk.”

Volledig open grenzen leiden niet alleen tot ontwrichting van de Nederlandse verhoudingen, maar ook in landen als Polen levert het problemen op, waarschuwt Van Bommel. Daar zijn nu al 300.000 mensen uit de Oekraïne aan het werk en dreigt een steeds groter tekort aan Poolse vakmensen, die immers massaal naar West-Europa trekken. Van Bommel pleit voor het handhaven van het systeem van werkvergunningen en versterking van de controle door de arbeidsinspectie. Ook moet de overheid te weinig betaald loon verhalen ten gunste van de onderbetaalde.

Van Bommel (rechts) kijkt hoe een Pool en een Nederlander affiches plakken: ‘Gelijk loon voor werknemers uit Oost-Europa? 77 procent van Nederland zegt: Ja! Luistert úw partij?’

In de Tweede Kamer tekent zich langzamerhand een meerderheid af tegen volledige openstelling van de grenzen voor werknemers uit de nieuwe Oost-Europese EU-landen. Het CDA twijfelt nog, maar neigt naar behoud van de huidige beperkingen. Dat bleek dinsdag in Amsterdam tijdens een debat over 'gelijk werk - gelijk loon' dat FNV Bondgenoten had georganiseerd. “Zet de grenzen voor de Polen pas helemaal open als gelijke beloning echt gegarandeerd is,” hield vakbondsvoorzitter Henk van der Kolk Kamerleden van CDA, VVD, PvdA en SP voor.

Van Bommel vertrouwt de twijfel van het CDA echter niet. “In agrarische sectoren zijn veel bedrijven verslaafd aan illegale en goedkope arbeid. De CDA-aanhang in die sectoren is van oudsher groot en er zal forse druk worden uitgeoefend om het misbruik te legaliseren.”

Twijfel is volgens de SP’er al lang niet meer op zijn plaats. “In Ierland en Zweden, waar sinds 1 mei 2004 geen beperkingen gelden, ondervinden ze de negatieve gevolgen aan den lijve. Maar liefst 78% van de Ieren wil een systeem van werkvergunningen. Er zijn massademonstraties geweest van Ierse èn Poolse werknemers tegen de uitbuitingspraktijken. De voorstanders doen alsof open grenzen slechts zegeningen brachten, maar dat is pure propaganda.”

Ook in Zweden hebben de open grenzen tot serieuze spanningen geleid. De minister van Sociale Zaken in Zweden dreigt zelfs met het verlaten van de Europese Unie. Zweden is voor de rechter gedaagd door Letland omdat het wil dat Letse bouwvakkers voor Letse lonen in Zweden aan de slag kunnen. Dat zou ook in de geest van de huidige EU-politiek zijn, dus de Letten maken zeker een kans om te winnen. Als Zweden die zaak verliest zou dat voor die regering reden kunnen zijn uit de EU te stappen. Van Bommel “Laten we daar als Nederland nu een wijze les uit leren. Dus niet de Gekke Henkie uithangen en klakkeloos de grenzen open gooien.”