Reactie op FNV-onderzoek: Marijnissen wil meer en gerichte compensatie

SP-fractievoorzitter Jan Marijnissen wil meer compensatiemaatregelen dan de toezegging van premier Balkenende om de zorgtoeslag niet te verlagen. "Het onderzoek van TNS NIPO in opdracht van het FNV naar de koopkrachtontwikkeling maakt opnieuw duidelijk hoe ingrijpend de gevolgen zijn van het nieuwe zorgstelsel," zegt Marijnissen. "De belofte 'na het zuur komt nu het zoet' wordt niet waargemaakt, velen gaan er fors in inkomen op achteruit en dat is azijnzuur. Het inkomensverlies moet en kan gecompenseerd worden uit de extra aardgasopbrengsten en het terughalen van de miljardenmeevaller die werkgevers onbedoeld kregen door afschaffing van de werkgeversbijdragen."

Van alle Nederlanders heeft 53% minder te besteden in 2006. Uit een wekenlange inventarisatie via de SP-website blijkt een groot aantal inkomensgroepen gedupeerd te zijn door het nieuwe stelsel: ambtenaren, gepensioneerden, mensen met inkomens uit meerdere bronnen, anderhalf verdieners, gezinnen met kinderen boven de achttien jaar en kleine zelfstandigen. De achteruitgang varieert van enkele tientjes tot soms wel 200 euro per maand. Het onderzoek in opdracht van FNV bevestigt deze bevindingen. Belangrijke boosdoeners zijn het wegvallen van de werkgeversvergoeding in de ziektekosten, de fiscale belasting van de werkgeversbijdrage en de te lage zorgstoeslag.

Waar minister Hoogervorst weigerde te erkennen dat de inkomenseffecten van het zorgstelsel toch anders uitpakken dan de regering had bedacht erkent Balkenende dit wel, in Buitenhof deed hij de toezegging dat de zorgtoeslag niet wordt verlaagd. Marijnissen: "Dat de zorgtoeslag niet nóg lager wordt, betekent enkel dat een deel van de mensen niet nog méér in de puree komt."

De SP stelt de volgende compensatiemaatregelen voor:

- Gerichte compensatie van de inkomensachteruitgang voor de genoemde specifieke groepen. Voor kleine zelfstandigen kan een premievrije voet ingevoerd worden voor de inkomensafhankelijke premie. Als dekking hiervoor stelt de SP voor het afromen van de miljardenmeevaller voor werkgevers door het wegvallen van de ziektekostentegemoetkomingen, en de extra aardgasopbrengsten.

- Afschaffen no-claimkorting. Hiervan profiteren vooral de chronisch zieken en gehandicapten met een laag inkomen. Als dekking verdwijnt ook de no-claimteruggave maar kan de ziektekostenpremie omlaag.

- Compensatie energiekosten door verhoging algemene heffingskorting met 100 euro. Dit kan worden gedekt uit de extra aardgasopbrengsten doordat de olieprijs hoger uitvalt dan verwacht.

Marijnissen: "In plaats van de werkgevers en twee keer modaal te laten profiteren moeten de mensen die gedupeerd zijn gecompenseerd worden. De regering kan niet langer doen alsof hiervoor geen geld beschikbaar is, door de hogere energieprijzen zijn immers ook de aardgasopbrengsten hoog. Het is nu puur een kwestie van politieke wil. Als het kabinet niet over de brug komt, bewijst het dat het zich niets gelegen laat liggen aan de gevolgen van de onbezonnen stelselwijziging en de stijgende energieprijzen. Het niet verlagen van de zorgtoeslag is dan niet meer dan een zoetje in de azijn, en dat smaakt heel smerig."