Splitsing leidt tot hogere energierekening en groot banenverlies

Enkele honderden werknemers van energiebedrijven protesteerden vanmorgen voor de deur van de Tweede Kamer tegen het splitsen van leverings- en netwerkbedrijven. Tweede-Kamerlid Ewout Irrgang van de SP sprak de actievoerders toe en beloofde hun bezwaren ook aan minister Brinkhorst voor te leggen.

“Splitsing is de opmaat naar privatisering,” waarschuwde Irrgang. De energienetwerken mogen wat hem betreft niet speelbal van de ‘vrije markt’ worden. Ons netwerk mag niet in handen van buitenlandse investeerders vallen. We moeten voorkomen dat straks bijvoorbeeld het door het Kremlin gestuurde Gazprom aan de knoppen van onze stroomvoorziening zit.

“Het splitsen leidt er ook toe dat de Nederlander straks 100 euro meer kwijt is aan zijn energierekening,” zei Irrgang tegen de demonstranten. “Duizenden banen in de energiesector zullen verloren gaan, hoogwaardig werk zal naar het buitenland verdwijnen.”

Irrgang's toezegging dat SP dan ook tegen de splitsingwet van deze regering zal stemmen werd met gejuich ontvangen.