Senaat wil onderzoek inkomensafhankelijke arbeidskorting

Door de algemene arbeidskorting in de inkomstenbelasting inkomensafhankelijk te maken kunnen kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt, zoals lager opgeleide jongeren, beter geholpen worden. Nu krijgen ook mensen met een goede baan en een stevig inkomen deze korting op hun belasting. Het is beter daarmee te stoppen en het geld te besteden aan mensen met minder goede banen en lagere inkomens. De regering moet onderzoeken of invoering mogelijk is. Een motie van de hand van het CDA en de SP kan volgende week in de Eerste Kamer op een ruime meerderheid rekenen.

Het voorstel over een inkomensafhankelijke arbeidskorting was één van de punten die besproken werd tijdens het themadebat arbeidsmarkt en onderwijs. Centraal stond de jeugdwerkloosheid, met speciale aandacht voor allochtone Nederlandse jongeren. Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau is hun positie 'dramatisch' te noemen. Veertig procent van hen zit zonder werk, eens zoveel als autochtone jongeren. Er is brede overeenstemming dat het voorbereidend en middelbaar beroepsonderwijs meer mogelijkheden moet krijgen om de huidige grote schooluitval tegen te gaan en doorstroming van leerlingen van VMBO naar MBO te bevorderen. Volgens SP-senator Kox moet er echter méér gebeuren: 'Als wij jongeren vragen goed te leren, moeten wij ze daarna werk garanderen. Daarvoor is het nodig dat werkgevers gaan doen wat ze pretenderen: werk geven. Als het kan vrijwillig, als het nodig is met drang en dwang.'

Volgens Kox zit daar het grote verschil tussen zijn partij en minister van sociale zaken en werkgelegenheid De Geus. Die wil volgens de SP-fractie het werk geven vooral aan de markt wil overlaten en dus slechts aan eisen en maatregelen voor leerlingen en werkzoekenden toekomt. Dat is te weinig, gezien de omvang van de jeugdwerkloosheid, concludeerde de SP'er. Kox was wel blij met de steun van staatssecretaris Rutte voor zijn pleidooi dat de meer dan 100.000 banen die nu door studenten aan het hoger en wetenschappelijk onderwijs als bijbaantjes worden ingenomen, vrij zouden moeten komen voor VMBO'ers en MBO'ers: 'Laten we zij die willen en kunnen studeren, studeren en hen die kunnen en willen werken, werken. Nu staat de zaak op z'n kop'. Kox wees ook op de extra dreiging voor lager en middelbaar opgeleide jongeren van een nog grotere toestroom van arbeidskrachten uit Midden- en Oost-Europa. Daarnaast doet de regering van alles om andere groepen op de arbeidsmarkt te brengen, waaronder voormalige WAO'ers en mensen in de bijstand. Dat alles maakt de concurrentie wel erg groot. Kox verwees naar een recent werkbezoek aan VMBO/MBO-school De Rooi Pannen in Tilburg: 'Ik werd getroffen door het optimisme van de leerlingen. Ze rekenen erop dat ze allemaal aan de bak komen en voelen zich helemaal geen onderklasse. Laten we hen niet teleurstellen en gaan werken aan een nieuw, transparant jeugdwerkgarantieplan.'