Politiek laat Onderbanken definitief in de steek

De bewoners van Onderbanken hebben ook na de kap van zes hectare bos geen enkel zicht op verbetering van hun situatie. Gisteren bleek in een overleg met de regering dat de strijd voor een gezonde leefomgeving en tegen de herrie van de zwaar verouderde AWACS vliegtuigen gestreden is. SP-Kamerlid Jan de Wit deed gisteren een laatste poging om nog iets voor de bewoners van Zuid-Limburg te doen, maar de onderhandelingen met de NAVO over stillere motoren of verplaatsing van de basis Geilenkirchen zitten muurvast.

Demonstranten in Onderbanken

In het debat kwam geen enkele toezegging van de kant van de regering. Met name minister Dekker bleef bij het standpunt dat ze geen moment had kunnen wachten met de kap van zes hectare bos. De Wit: “Het is pertinente onzin dat de situatie niet veilig was door de bomen. Ten eerste zou de NAVO dan überhaupt niet vliegen en ten tweede groeiden die bomen niet meer significant.” Minister Dekker had dus gewoon de procedures en bezwaarschriften af kunnen wachten. Door de kap is het besluit echter onherroepelijk geworden en de bevolking buitenspel gezet.

De Wit ondervond maar weinig steun bij zijn collega-Kamerleden. Het opmerkelijkst was de draai van de PvdA. Woordvoerder Co Verdaas concludeerde dat de bewoners van Onderbanken nu eenmaal pech hebben en wilde geen verdere stappen meer voor hen ondernemen, zoals pleiten voor extra geluidsmetingen. Hiermee lijkt hij lijnrecht tegenover zijn collega Diederik Samsom te staan, die zich tijdens de kap in het Schinveldse bos bevond om zijn verbijstering uit te spreken over de ondemocratische gang van zaken. De PvdA vergadert niet in het bos, zei Verdaas toen de rest van de oppositie hem met dit verschil van inzicht confronteerde. VVD’er Paul de Krom complimenteerde de PvdA met deze onverwachte draai.