nieuws

Irrgang vraagt kwaliteitseisen voor bellen via kabel en internet

Tweede-Kamerlid Ewout Irrgang heeft vandaag aan minister Brinkhorst (Economische Zaken) gevraagd of die bereid is kwaliteitseisen te stellen aan bellen via kabel en internet. Deze wens, ook uitgesproken door de Consumentenbond, moet leiden tot meer inzicht in de kwaliteit van kabel- en internettelefonie.

Mensen die zich aanmelden voor deze nieuwe vormen van telefonie zijn zich veelal niet bewust van het feit dat de kwaliteit vaak te wensen over laat. Anders dan de KPN zijn deze telefoonoperators en overigens ook mobiele telefoonoperators niet verplicht zich te houden aan een betrouwbaarheidsgarantie van meer dan 99,99%.

Irrgang wijst er op dat hij van Brinkhorst, die zich voordoet als dé consumentenminister, verwacht dat hij akkoord zal gaan met deze wens tot meer kwaliteitseisen. Ook hoopt Irrgang dat Brinkhorst gevoelig zal zijn voor het verplichten van een universele dienstverlening voor alle telefoonoperators. Irrgang: “Het moet niet uitmaken waar je in Nederland vandaan belt, als een diabetespatiënt plotseling onwel wordt moet je ten alle tijde 112 kunnen bereiken, of je nu in Middelburg, Amsterdam of Veendam bent.”