Forse opkomst bij demonstratie tegen bomenkap Schinveldse bossen

Meer dan 2.000 inwoners van de Limburgse gemeente Onderbanken en omgeving, gesteund door sympathisanten uit het hele land, hebben vandaag gedemonstreerd tegen de geplande bomenkap in de Schinveldse bossen. Minister Dekker (VROM) wil de bomen vellen omdat ze in de weg zouden staan voor AWACS-vliegtuigen van de Duitse vliegbasis Geilenkirchen die laag over de huizen van Onderbanken vliegen.

Demonstranten in Onderbanken

Het belang van de NAVO weegt voor de minister zwaarder dan het belang van de mensen in Onderbanken. En dus moeten er vijf hectaren bos gesloopt worden, die juist voor de mensen in Onderbanken nog enige bescherming bieden tegen de stank- en lawaai-overlast van de sterk verouderde AWACS-toestellen.

Stond tot voor kort ook het gemeentebestuur van Onderbanken achter de bewoners in de strijd tegen de AWACS-vliegtuigen, sinds de komst van waarnemend burgemeester Zuidgeest is dat veranderd. Laatstgenoemde heeft het mogelijk gemaakt door middel van een speciale noodverordening dat daadwerkelijk met het kappen kan worden begonnen.

In het bos bevindt zich al weken een groep natuurbeschermers die kunnen rekenen op zeer brede steun van de bevolking. Zij weigeren vooralsnog het bos te verlaten. Honderden omwonenden houden dag en nacht wandelingen door het bos en brengen de actievoerders eten en drinken.

Boswandeling

De waarnemend burgemeester heeft het bos inmiddels tot verboden gebied verklaard en de politie heeft het bos in zijn opdracht omsingeld, maar de meeste agenten sympathiseren met de actievoerende Onderbankers en laten vooralsnog iedereen door. De brandweerkorpsen van Onderbanken en Brunssum zijn gevraagd om mee te werken met de aanleg van verlichting in het bos, die het mogelijk moet maken dat ook in het donker kan worden gekapt, maar hebben dit geweigerd uit solidariteit met de actievoerders.

De SP en de lokale actiegroep Stop AWACS-overlast organiseerden vandaag een demonstratie tegen de natuurvernietiging die voor morgen op het programma staat. De SP is al jaren betrokken bij het verzet van de bewoners tegen de ongewenste bomenkap.

Het Limburgse Tweede-Kamerlid Jan de Wit sprak de aanwezigen toe:

Jan de Wit spreekt demonstratie toe

“In het Limburgs Dagblad van afgelopen vrijdag las ik een ingezonden brief waar in stond: de rijksoverheid spot met ons recht, het is schandalig hoe er met ons recht wordt omgesprongen. En zo is het ook.

Al 25 jaar duurt het verzet tegen de plannen van de rijksoverheid om de bomen in de Schinveldse bossen te kappen. Al 25 jaar duurt ook de overlast die u ondervindt van de laag overvliegende AWACS-vliegtuigen. Al 25 jaar wordt er schade aangericht aan uw gezondheid en aan de natuur.

Uw strijd tegen de grote NAVO-vliegtuigen wordt wel eens vergeleken met de strijd in de bijbel van David tegen Goliath of die van de bekende striphelden Asterix en Obelix tegen de Romeinen. Alleen, zij wonnen altijd.

Wat hier nu gaat gebeuren is buitengewoon ernstig. Al 25 jaar worden de bomen bedreigd, maar al die 25 jaar zijn ze doorgegroeid. Om haar wil door te drukken heeft minister Dekker gegrepen naar het machtsmiddel van de NIMBY-procedure. Over een jaar zal daar duidelijkheid over zijn. Maar de afloop van die procedure en van de juridische stappen daartegen mag niet eens afgewacht worden, de bomen moeten nu gesloopt worden, aldus de minister, gesteund door de Raad van State. Alsof in dat ene jaar de bomen meters zullen groeien. Waarom niet gewoon netjes wachten tot het recht zijn loop heeft gehad?

En wat, zo vraag ik minister Dekker en de heer Zuidgeest, als we die NIMBY procedure nu eens winnen? Door de bomen nu te slopen wordt onherstelbare schade aangericht.

Ik hoef het u nauwelijks nog te vertellen. De overlast is heel erg. Rapporten tonen het allemaal aan: het lawaai is erger dan op Schiphol, de stank van de kerosine liegt er niet om en driekwart van de bevolking zegt ernstige hinder te ondervinden van de vliegtuigen.

Toch vinden de bewindslieden (minister en staatssecretaris) dat het allemaal nog niet duidelijk genoeg is en moeten er weer nieuwe onderzoeken komen. En ondertussen duurt de overlast maar voort.

Onder die AWACS-toestellen zitten oude motoren, die zijn zo oud dat ze in de burgerluchtvaart niet eens meer gebruikt mogen worden. De NAVO mag dat wel. Zelfs staatssecretaris van Defensie Van der Knaap vindt dat die motoren een verschrikkelijke herrie maken. Al jaren wordt er met de NAVO gepraat over nieuwe motoren. Maar de NAVO heeft er geen geld voor over om nieuwe motoren aan te schaffen. Nee, dan maar liever die teringherrie boven uw hoofden. Het zijn toch maar de bewoners van Onderbanken. Schande vind ik dat!

En zo ziet u hoe er met de belangen van mensen wordt omgesprongen: de NAVO heeft geen geld voor nieuwe motoren, dan blijven we toch gewoon doorvliegen met die ouwe die zoveel herrie maken. De NAVO vindt dat de bomen van de Schinveldse bossen in de weg staan dan zorgen we toch dat de bomen gekapt worden. Onze belangen zijn dan niet meer belangrijk. Dat wij overlast ondervinden van het lawaai en de stank, dat de gezondheid van mensen (kinderen en volwassenen) schade oplopen geen punt. Het is onverantwoord dat er met deze krakkemikkige vliegtuigen zo vaak en zo laag wordt gevlogen over Onderbanken en de Oostelijke Mijnstreek.

Aan u heeft het niet gelegen dat we nu het onderspit dreigen te delven. U voert al 25 jaar actie. U hebt rechters, de Tweede Kamer, de gemeenteraad en welke instantie al niet op niet mis te verstane wijze laten weten dat hier dingen gebeuren die niet kunnen. Aan u ligt het niet.

Waarnemend burgemeester Zuidgeest zegt dat hij 13 hectaren van het resterende bos heeft gered. Ik stond met oren te klapperen toen ik dat hoorde. Wie heeft die hectaren gered? Dat waren toch zeker de bewoners van Onderbanken die samen met ‘Stop de AWACS-overlast’ de strijd voor het behoud van de bossen voert!?

Het ziet er naar dat we deze slag verliezen. Daarmee wordt het probleem voor u alleen maar groter. De vliegtuigen mogen zwaarder geladen worden, zullen dus nog lager gaan overvliegen en zullen dus nog grotere overlast veroorzaken in de toekomst. Dat kan toch niet?

Het is heel simpel: geen AWACS-vliegtuigen boven Onderbanken. Dat moet de inzet blijven van ons allemaal in de komende tijd. Daarom: de strijd gaat door!”