Harry van Bommel genomineerd voor titel ‘Nederlander van het jaar’

Tweede-Kamerlid Harry van Bommel van de SP is door de Volkskrant genomineerd voor de titel ‘Nederlander van het jaar’. Volgens het ochtendblad heeft hij zich positief onderscheiden tijdens de campagne tegen de Europese Grondwet. Ook de dit jaar overleden schrijver en vriend van de SP Karel Glastra van Loon behoort tot de genomineerden.

Harry van Bommel

Voor het derde achtereenvolgende jaar buigt de Volkskrant zich over de vraag: wie is de Nederlander van het jaar? Gewoontegetrouw maakt de lezer dat uit. Welke landgenoot deed er toe in 2005? Wie strekt tot voorbeeld en verdient onze warme waardering? De redactie van de Volkskrant selecteerde vijftig kandidaten die voldeden aan enkele eenvoudige criteria. Hij (m/v) moet algemeen bekend zijn (de regels voorzien niet in de overbuurman die op heldhaftige wijze een hondje van de verdrinkingsdood redde) en het afgelopen jaar op een of andere wijze een bijzondere prestatie hebben verricht. En Nederlander zijn.

Volgens de selectiecommissie komt Harry van Bommel zeker in aanmerking vanwege zijn opvallende rol in de campagne in aanloop naar het referendum over de EU-grondwet. Mede dankzij zijn inzet werd een ruime meerderheid van de bevolking ervan overtuigd dat het beter was om 'nee' te zeggen tegen de Europese koers van de Haagsche en Brusselse politieke elite.

Karel Glastra van Loon

Kandidaten die ons dit jaar ontvielen zijn geselecteerd bij wijze van postuum eerbetoon. Ook de deze zomer overleden auteur Karel Glastra van Loon, die veel energie stak in het ondersteunen van de SP, behoort tot de genomineerden.

De kandidatenlijst staat op de website van de Volkskrant. De selectie is per definitie vatbaar voor discussie, en dat is volgens de samenstellers ook de lol ervan. Net als de knipoog waarmee een enkeling op de lijst belandde. Het woord is aan de lezer: wie wordt de man of vrouw van het jaar 2005? U kunt uw stem uitbrengen op www.volkskrant.nl/nederlander.