Van Bommel wil opheldering over aanwenden fondsen voor EU-campagne

De regering heeft de campagne voor de Europese grondwet deels gefinancierd uit een fonds voor internationale samenwerking waar vooral vredesoperaties uit worden betaald. Dit blijkt uit een vertrouwelijk kabinetsstuk dat in het bezit is van de Volkskrant. Tweede-Kamerlid Harry van Bommel van de SP: “Dit is misbruik van belastinggeld en in strijd met de spelregels.”

Kort voor het referendum over de EU-grondwet trok het kabinet 3,5 miljoen euro uit voor tv-spotjes, folders en andere massamedia. Dat geld werd onttrokken aan de zogeheten Homogene Groep voor Internationale Samenwerking (HGIS). Eerder al had het kabinet uit deze pot 2,3 miljoen gehaald voor het publiceren van passages uit de Europese grondwet. Het kabinet ziet dit volgens de Volkskrant niet als ‘campagne-gelden’.

HGIS-middelen zijn bedoeld voor Ontwikkelingssamenwerking (0,8% BNP) en internationale samenwerking (0,3% BNP). Voor die internationale samenwerking is in 2005 een bedrag van 22,8 miljoen euro beschikbaar, waarvan 19,3 miljoen wordt besteed aan vredesoperaties. De publicatie van een krant met delen van de EU-Grondwet valt volgens de SP niet in de categorie internationale samenwerking en de partij twijfelt dan ook aan de legitimiteit van deze besteding.

De SP wil zo snel mogelijk opheldering van de minister van Buitenlandse Zaken en de staatssecretaris voor Europese Zaken. Harry van Bommel, aanvoerder van de nee-campagne, fulmineerde eerder al tegen de ‘oorlogskas’ die het kabinet aansprak om een dreigende nederlaag af te wenden. "Met het graaien in de middelen voor vredesoperaties voor dit doel is het begrip 'oorlogskas' helemaal van toepassing geworden. Mocht de regering geen goede verklaring hebben dan acht ik een onderzoek door de Algemene Rekenkamer naar uitgaven in het kader van het referendum noodzakelijk."