Van Hoof geeft toe: afhandeling aanvraag bijstand moet inderdaad sneller

Staatssecretaris Van Hoof laat op aandringen van de SP aan gemeenten weten dat de aanvraagprocedure voor bijstandsuitkeringen in ieder geval binnen 8 weken afgewikkeld moet zijn. Mensen komen bij het aanvragen van een uitkering steeds vaker financieel in de knel, zo bleek uit onderzoek van vakbond FNV.

SP-Kamerlid Jan de Wit had staatssecretaris Van Hoof om opheldering gevraagd over de lange aanvraagprocedures bij het aanvragen van een bijstandsuitkering. FNV concludeerde aan de hand van eigen onderzoek dat mensen die een uitkering aanvragen vaak lang in onzekerheid en zonder inkomsten zitten. Vooral als ze een tijdelijk baantje hebben gehad, kan de aanvraagprocedure erg lang duren.

Mensen die in financiƫle problemen komen terwijl ze wachten op de toekenning van hun uitkering, kunnen in principe een voorschot vragen. In de praktijk krijgen ze hierover vaak geen informatie, waardoor weinig mensen van deze mogelijkheid gebruik maken.

De staatssecretaris erkent in antwoord op vragen van de SP dat de signalen over de lange aanvraagprocedures zorgelijk zijn. Hij zal ze verder onder de aandacht van gemeenten brengen en aandringen op spoedige afhandeling van aanvragen.