Herindeling sneuvelt mogelijk in de Eerste Kamer

Dinsdag 13 september moet de Eerste Kamer de samenvoeging van de gemeenten Sassenheim, Voorhout en Warmond goedkeuren. In de Tweede Kamer kreeg dit voorstel de steun van de PvdA, de VVD, GroenLinks en de ChristenUnie. De steun van de laatste twee partijen in de Eerste Kamer is onzeker. Daardoor is de kans groot dat deze herindeling in de Eerste Kamer sneuvelt.

SP-senator Ronald van Raak: ‘Het referendum over de Europese grondwet heeft geleerd dat het bestuur er moet zijn voor de burgers en niet andersom. Dat geldt voor Europa, maar dat geldt ook op lokaal niveau.’

De afgelopen jaren zijn een aantal gemeentelijke herindelingen doorgevoerd tegen de wil van de bevolking, zoals in juni 2004 in de Achterhoek. In een enquête in Sassenheim gaf 63 procent de voorkeur voor zelfstandigheid. In een referendum in Warmond sprak 58 procent en in Voorhout zelfs 66 procent van de burgers zich uit tegen de herindeling. Desondanks willen de minister en de provincie de herindeling doorvoeren. De Raad van State noemt het voorstel ‘nog niet rijp’. De SP vindt dat snel een einde moet komen aan deze ongewenste bestuurlijke schaalvergroting. ‘Samen met de fracties van GroenLinks en de ChristenUnie kunnen we daar dinsdag in de Eerste Kamer een mooi begin mee maken’, aldus Van Raak.