Boze ouderen over zorgstelsel: ‘Hoe halen jullie het in je hoofd?’

De achterban van ’s lands grootste ouderenorganisatie, de Katholieke Bond van Ouderen KBO (275.000 leden), is laaiend over het nieuwe zorgstelsel. Dat gaat op 1 januari in, als de Eerste Kamer op 27 september groen licht geeft. De kantoren van de KBO worden overstroomd met vragen van verontruste en verontwaardigde ouderen. Ze vinden het stelsel onrechtvaardig en de verstrekte informatie ver beneden de maat.

“U hebt gelijk – maar overtuigt u de CDA-fractie in de Eerste Kamer daarvan. Onderneem actie, nu het nog kan!” adviseerde Eerste-Kamerlid Tiny Kox vanmiddag een delegatie KBO’ers in Den Bosch tijdens een protestbijeenkomst. Hij nodigde de KBO uit over twee weken een stevige delegatie naar de Eerste Kamer te sturen en vooraf vooral het CDA te bewerken. “Wij zijn het met u eens: het is een slechte wet, die in ieder geval niet op 1 januari a.s. ingevoerd zou mogen worden. Niet alleen u en uw achterban hebben stapels vragen. Ook in de Eerste Kamer is minister Hoogervorst bedolven onder vragen, niet alleen van ons maar vooral ook van het CDA. Daar leeft dus ook twijfel. Wij zullen de senatoren van het CDA daarop aanspreken. Maar als u dat ook doet, betekent dat nog veel meer. Kom in actie én kom naar het Binnenhof. Wij zorgen voor de koffie, u voor het protest!”

Ook PvdA-Tweede-Kamerlid Heemskerk sloot zich aan bij de kritiek van de ouderen in Den Bosch. Hij riep het CDA op tenminste toe te zeggen dat er iets gedaan wordt aan de betreurenswaardig slechte informatie. CDA-Tweede-Kamerlid Omtzigt moest spitsroeden lopen in Den Bosch. “Hadden jullie niet beter eerst een goed plan kunnen bedenken en ons daarover dan informeren in plaats van zo’n slechte wet maken?” werd hem voorgeworpen. Omtzigt bleef beweren dat er aan de wet niks mankeerde, aan de voorlichting wellicht wel. Hij was een roepende in de woestijn.