Regering snapt het nog steeds niet

‘Nog steeds denkt de regering dat het massale nee tegen de Europese Grondwet bewijst dat de burgers niet begrepen hoe het zat. Maar het is de regering die niet begrijpt hoe het zit. De Grondwet is gewogen en te licht bevonden, als een stap te snel, te ver en ook nog eens in de verkeerde richting,’ stelde SP-senator Tiny Kox tijdens het beleidsdebat met de ministers van Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamenwerking.

In dit debat besprak de Eerste Kamer onder meer de uitslag van het referendum van 1 juni. Volgens de SP-fractie moet de regering de realiteit onder ogen zien. ‘Miljoenen Nederlanders hebben nee gezegd tegen de oproep van de regering om in te stemmen met het overhevelen van nationale democratische bevoegdheden naar een bureaucratisch Brussel, met meer macht voor grote landen ten koste van kleine landen en met verankering van de neoliberale en gemilitariseerde ontwikkeling van de Europese Unie. Laten we blij zijn met die verstandige beslissing van bijna twee op de drie kiezers. En laten we ons opmaken voor het brede maatschappelijke debat over Europese samenwerking in de toekomst.We moeten naar een Europese samenwerking die mensen niet bruuskeert en frustreert, maar juist motiveert en stimuleert.’ Kox wees erop dat het Nederlandse nee kiezers elders in Europa klaarblijkelijk inspireert om ook in verzet tegen de ‘megalomane’Grondwet te komen. ‘Er ontstaat een meerderheid voor het nee-kamp in Denemarken en Tsjechië, in Polen en Portugal, en Groot-Brittannië en wellicht zelfs in Luxemburg. Nederland is eindelijk weer gidsland geworden!’

Tijdens het debat pleitte de SP ervoor meer oog te hebben voor het Europa buiten de Europese Unie en ook voor initiatieven van vooruitstrevende regeringen in Afrika en Latijns-Amerika. Verder moet Nederland minder achter de regering van de Verenigde Staten aanlopen. ‘Volgens de wetten van Mozes kregen slaven na zeven jaar hun vrijheid terug. Wij lopen al veel langer aan de Amerikaanse leiband.’ Minister Bot verdedigde de coulante Nederlandse houding door er op te wijzen dat de Amerikanen daardoor wel met ons praten en niet met de Belgen, Spanjaarden en Fransen. Kox: ‘Wat heb je eraan als je wel mag praten maar er niet naar je geluisterd wordt?’ Hij wees op de voortdurende schending van de internationale rechtsorde door de Amerikaanse regering en de onwil om de afgesproken bijdrage voor ontwikkelingssamenwerking op te brengen. Mede daardoor dreigt er niks terecht te komen van de wereldwijde afspraak dat het aantal mensen dat in armoede leeft in 2015 gehalveerd moet zijn. De Amerikaanse regering ligt ook dwars als het gaat om noodzakelijke hervormingen van o.a. de Verenigde Naties, de Wereldhandelsorganisatie en de Wereldbank. Bij de laatste instantie is onlangs de Amerikaanse hardliner en Bush-vertrouweling Wolfowitz benoemd, ‘als een kat boven het aquarium’, aldus Kox. Daarmee dreigt een nieuw moreel faillissement van de Wereldbank, na het eerdere échec in de jaren ’80.

In september praten de Verenigde Naties over de stand van zaken met betrekking tot de zogenoemde millenniumdoelstellingen om vóór 2015 de armoede te halveren, alle kinderen naar school te laten gaan en voor iedereen hiv/aidsmedicijnen beschikbaar te hebben. Minister Van Ardenne van Ontwikkelingssamenwerking erkende dat de vlag er niet goed bij hangt maar dat ze desalniettemin optimistisch wilde blijven. Met de SP-fractie was ze van mening dat het niet halen van de gestelde doelen een compleet brevet van onvermogen voor de bestuurders van de wereld zou zijn.