Liotard: ‘Motie Van Bommel wordt Europees project’

SP Europarlementslid Kartika Liotard wil dat de motie van SP Tweede-Kamerlid Harry van Bommel, die de regering opdracht geeft een breed maatschappelijk debat te organiseren over de richting die Europa op zou moeten, een Europees project wordt. Op een bijeenkomst in Stockholm van linkse Europese partijen afgelopen weekend, werd besloten om minstens één miljoen handtekeningen op te halen onder het voorstel om verdere ingrijpende Europese maatregelen een pas op de plaats te laten maken totdat duidelijk is welke kant de burgers van Europa op willen met de Unie.

Op het 23ste Nieuw Europees Links Forum (NELF) stond het Franse en Nederlandse ‘Nee’ tegen de grondwet hoog op de agenda. Veruit de meeste vertegenwoordigers pleitten voor het stopzetten van het ratificatieproces omdat het huidige voorstel voor een grondwet gewoonweg niet meer bestaat.

SP Europarlementslid Kartika Liotard stelde de bijeenkomst voor om een Europa-wijde petitie op te stellen die de EU oproept een pas op de plaats te maken totdat burgers in de hele Unie in brede maatschappelijke discussies duidelijk hebben gemaakt wat zij willen met verdere Europese integratie.

Liotard: “In de grondwet werd voorgesteld dat burgers die één miljoen handtekeningen ophalen élk onderwerp op de Europese agenda zouden kunnen zetten. Als de Europese leiders dat zien als een belangrijke democratisering – en daar zijn wij het mee eens – willen wij daar graag gebruik van maken. Projecten als verdergaande liberaliseringen en overdracht van bevoegdheden van de lidstaten naar ‘Brussel’ zouden stopgezet moeten worden. Het is tijd dat Europa het een beetje rustiger aan gaat doen”.

Op een bijeenkomst die voor volgende week in Parijs is gepland zal het plan verder worden uitgewerkt.