Extra geld voor onderzoek alternatieven voor dierproeven

De geplande bezuinigingen op onderzoek naar alternatieven voor dierproeven worden teruggedraaid. Deze toezegging kreeg SP Tweede-Kamerlid Krista van Velzen vandaag van minister Hoogervorst (Volksgezondheid) in een debat over het Nederlandse dierproevenbeleid.

Van Velzen: “Ieder jaar opnieuw moeten we in de Tweede Kamer knokken om de budgetten voor dit alternatievenonderzoek op peil te houden. Oud-onderwijsminister Loek Hermans van de VVD vond de huidige 900.000 euro al aan de karige kant. Hoogervorst dacht daar zo een paar honderdduizend euro van af te schrapen. Dat is ronduit beschamend.’

Het Platform Alternatieven voor Dierproeven (PAD) stelde dat beperking van het budget zou leiden tot een stagnatie van het onderzoek en ten koste zou gaan van de intellectuele voorsprong op dit onderzoeksgebied die Nederland momenteel nog heeft. Geconfronteerd met een absolute Kamermeerderheid koos Hoogervorst eieren voor zijn geld en beloofde in de komende twee jaar het budget weer op oud niveau te brengen.

In het Europese REACH-programma waarbij allerlei stoffen (her)onderzocht worden op giftigheid en andere eigenschappen zullen een enorme hoeveelheid dierproeven plaatsvinden. Nederland stelt bij debatten over dit programma altijd het vinden van alternatieven voor dierproeven als speerpunt te zien, maar tot nu toe bleef het slechts bij woorden. Van Velzen: “Ik ben erg blij met deze toezegging van Hoogervorst. Hij was zelf verbaasd over de hoeveelheid lofuitingen die hij na zijn besluit van alle Kamerleden kreeg. Dit ben ik niet gewend, stamelde hij."

Betrokken SP'ers