Versnipperen miljoenen kuikens blijft doorgaan

Het versnipperen van 50 miljoen levende kuikens kan gewoon doorgaan in Nederland. Alternatieven zoals het voor de geboorte selecteren op sekse zijn volgens minister Veerman niet haalbaar. SP Tweede-Kamerlid Krista van Velzen is zwaar teleurgesteld dat de minister na zijn toezegging van vorig jaar nog niets heeft gedaan.

Van Velzen: “Ik heb hem een jaar geleden gemeld dat er verschillende onderzoeken lopen naar deze nieuwe methode die het massaal versnipperen en vergassen van kuikens kan voorkomen. Ik heb verzocht deze goede initiatieven te ondersteunen. Nu meldt hij doodleuk dat er inderdaad onderzoek loopt. Dat wisten we een jaar gelden ook al. Waarom heeft hij er niet voor gekozen deze onderzoekers te ondersteunen met extra middelen? Deze minister heeft opnieuw bewezen dat hij niks opheeft met dierwelzijn.”

De te versnipperen kuikens zijn voor het overgrote deel een ‘restproduct’ van de eiersector: het zijn haantjes die uiteraard geen eieren leggen, maar ook lang niet zo snel groeien als de doorgefokte vleeskippen. Omdat met het vetmesten van deze leghaantjes dus minder vleesrendement te halen is, worden zij massaal versnipperd of vergast. De bron van dit grootschalig onethisch versnipperen van kuikens is het enorm doorfokken van kippen: de legrassen leggen in plaats van 15 wel 300 eieren per jaar, de vleesrassen groeien in 6 in plaats van 18 weken tijd uit tot vleesklompen van anderhalve kilo.

Minister Veerman geeft toe dat het gebruik van een ‘shredder’ geen schoonheidsprijs verdient, maar kiest er niet voor onderzoek naar meer diervriendelijke methodes te ondersteunen. Van Velzen: “In een beschaafd land kun je het op massale schaal vernietigen van zogenaamd economisch onbruikbare dieren niet maken. Ik zal de minister dan ook zo snel mogelijk ter verantwoording roepen en hem heel erg duidelijk maken dat het onderzoek naar methodes om af te komen van deze praktijken steun verdienen.”