Wijn, hou woord over koopkracht chronisch zieken!

Agnes Kant heeft namens de SP een spoeddebat aangevraagd over de inkomenspositie van mensen met een chronische ziekte of handicap. Een belastingmaatregel om chronisch zieken en gehandicapten te ontzien, blijkt die groep juist meer geld te kosten. Ondanks een reparatiemaatregel in 2003 van staatssecretaris Joop Wijn (Financiën), kregen gehandicapten 160 euro minder terug van de Belastingdienst. Kant: “Ik wil dat Wijn zijn woord houdt en er voor zorgt dat deze mensen daadwerkelijk gecompenseerd worden.”

Dat de beleidsmaatregel niet werkt, blijkt uit onderzoek van het Nivel en de Stichting Economisch Onderzoek. In totaal zijn 3 miljoen mensen chronisch ziek of gehandicapt. Over 2003 kregen zij zo’n €720 terug wegens hoge zorgkosten, na de ’koopkrachtreparatie’ was dat in 2004 nog €561 .

De reparatie van Wijn was bedoeld om chronische zieken en gehandicapten tegemoet te komen voor hun zorgkosten. Wijn heeft rekenvoorbeelden van de Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad , waaruit de financiële tegenvallers bleken, niet serieus genomen. Kant zal Wijn hiermee confronteren tijdens het spoeddebat in de Tweede Kamer, dat donderdag om 10:15 begint en is te volgen via www.tweedekamer.nl