Regering houdt vast aan ‘oorlogskas’ grondwetcampagne

De kamerfractie van de SP gaat niet akkoord met de beschikbaarstelling van anderhalf miljoen euro voor extra overheidspropaganda die de Europese grondwet moet promoten, voor het geval de nee-campagne te succesvol wordt. Volgens Tweede-Kamerlid Harry van Bommel is het ongehoord zoveel geld voor dat doel te reserveren, terwijl de onafhankelijke referendumcommissie, die middelen voor de campagnes van voor- en tegenstanders van de grondwet moet toewijzen, slechts over 1 miljoen euro kan beschikken voor zowel het ja- als het nee-kamp.

Samen met GroenLinks (voorstander van de grondwet) zal de SP een voorstel indienen dat de reservering van anderhalf miljoen euro onmogelijk maakt. In het debat over de financiering van het referendum en de campagnes benadrukte Van Bommel tevens dat de regering zich terughoudend dient op te stellen in de campagne, aangezien de grondwet opgevat moeten worden als beleid dat nog niet is aanvaard. Dat zou in overeenstemming zijn met het criterium van de Commissie Wallage, die stelt dat de overheid over nog niet aanvaard beleid alleen feitelijk en zakelijk moet communiceren.

Dossier Grondwet

Betrokken SP'ers