SP’ers naar Brazilië voor World Social Forum

Tweede-Kamerlid Harry van Bommel en SP-partijbestuurder Hans van Heijningen reizen vandaag af naar Brazilië om van 26 januari tot 1 februari deel te nemen aan het World Social Forum in Porto Alegre. Meer dan honderdduizend andersglobalisten en progressieve politici komen daar bijeen om te spreken over een wereldorde die niet is gebaseerd op winstbejag, maar op sociale rechtvaardigheid.

Van Bommel en Van Heijningen grijpen het WSF aan om inspiratie op te doen en contacten met maatschappelijke organisaties en zusterpartijen te verstevigen. Speciale aandacht in het programma is weggelegd voor ontmoetingen met vertegenwoordigers van de Braziliaanse regeringspartij PT van president Lula, waarmee de SP programmatisch veel verwantschap heeft.

Van Bommel: “Het belang van het WSF voor de SP en de Nederlandse sociale beweging zit hem zowel in inhoudelijke als strategische aspecten. Inhoudelijk staan kritiek op en alternatieven voor het neoliberalisme centraal. Een belangrijk onderwerp is het plan van president Lula tegen honger en armoede. Vanuit de SP gaan we dit jaar een campagne voeren om de Nederlandse regering ertoe te bewegen zich voor dit plan uit te spreken. Dat is niet eenvoudig omdat Nederland het proces van neoliberale globalisering voluit ondersteunt. Bovendien ontbreekt het in Nederland aan politiek debat en mobilisatie wat betreft het bestrijden van armoede en uitsluiting in de wereld. Veel organisaties stellen zich subsidieafhankelijk en weinig kritisch op tegenover onze eigen regering. De hand die je voedt, die bijt je niet, lijkt vaak het motto. De hoogste tijd om daar verandering in te brengen. WSF kan daarbij een bron van inspiratie zijn.”