Gesjoemel met langer verblijf in Irak moet ophouden

De SP wil dat de regering deze week nog duidelijk maakt dat het zich aan zijn woord houdt en de Nederlandse missie niet via een achterdeur gaat verlengen. Kamerlid Harry van Bommel wil dinsdag tijdens het vragenuurtje opheldering van de ministers Bot (Buitenlandse zaken) en Kamp (Defensie) over de toenemende stroom berichten over een langer verblijf.

Media berichten dat honderden Nederlandse militairen mogelijk tot eind juni in Irak zullen blijven. De betrokken ministers zouden zich maandag buigen over een voorstel om de 1400 troepen in vertraagd tempo terug te trekken. Minister Bot van Buitenlandse Zaken sprak dit weekeinde van een ’vertraagde afbouw’ van de operatie, die officieel halverwege maart afloopt. De CDA-bewindsman denkt daarbij aan een periode van twaalf weken.

Van Bommel: “Dit is gewoon niet te rijmen met de keiharde toezeggingen van onder meer minister Kamp, dat we in maart weg zouden zijn. Er wordt nu wel gezegd dat we de missie niet gaan verlengen en dat we alleen ‘vertraagd gaan terugtrekken’, maar dat is een politieke truc. Het gevoel dringt zich op dat er toch weer gretig wordt gezocht naar een manier om de Amerikanen en Britten een beetje te plezieren, die graag zien dat we tot in den treuren in Irak blijven. Maar de missie is al twee keer verlengd, we kunnen niet aan de gang blijven.”

In de marge van een CDA-bijeenkomst in Zeist toonde Bot begrip voor de druk die Groot-Brittannië uitoefent, zo schreef de Volkskrant. “Door 1400 man terug te halen, creëren we in zuidelijk Irak een vacuüm dat de Britten moeten opvullen,” zo tekende het dagblad op uit de mond van de minister. “Ongelofelijke flauwekul,” zegt Van Bommel. “De Amerikanen en Britten weten ook al vele maanden dat wij in maart zouden vertrekken, dus als ze nu een gat in hun bezettingsplan hebben, dan hebben ze dat zelf laten ontstaan.”

Betrokken SP'ers