“Beter gebruik bestaande locaties maakt Tweede Maasvlakte overbodig”

SP-Kamerlid Arda Gerkens vindt dat het kabinet snel moet stoppen met het plannen voor de Tweede Maasvlakte, nu de Raad van State de plannen geheel heeft gekraakt omdat volstrekt onvoldoende rekening is gehouden met de natuur. De SP uitte al geruime tijd twijfels over de noodzaak en de afweging tussen economische belangen en natuurbelangen. Bovendien is er volgens Gerkens voorlopig genoeg ruimte op bestaande havenlocaties.

De Tweede Maasvlakte werd in de jaren ’90 gezien als mogelijkheid om nog meer havenactiviteiten naar Nederland te halen. Voor deze activiteiten zou onvoldoende ruimte zijn op de huidige Maasvlakte. Met het teruglopen van de economie is echter de noodzaak van extra havencapaciteit op een nieuwe vlakte verdwenen. Het Centraal Planbureau heeft in de afgelopen jaren drie keer gewaarschuwd dat de aanleg van de Tweede Maasvlakte wellicht economisch overbodig is.

Tweede-Kamerlid Arda Gerkens, die zowel Economische Zaken als Verkeer en Waterstaat in haar portefeuille heeft: “Als we de Maasvlakte en ook de leegstaande Ceres-terminal in Amsterdam efficiënt gaan gebruiken, hebben we een Tweede Maasvlakte helemaal niet nodig.”

Om de kwaliteit van onze havenactiviteiten te garanderen, is het volgens haar bovendien van belang dat Nederland zich inzet om de liberalisering van de havenarbeid (de zogenaamde Port Package) tegen te houden. Gerkens: “Nu lijkt de regering wel te luisteren naar de werkgevers in de haven, maar de werknemers te negeren. De regering moet niet inzetten op fysieke groei van de havens, maar vooral op een meerwaarde door een groeiende kwaliteit.”