Nieuw asbestschandaal in de Achterhoek

De SP heeft staatssecretaris Van Geel van Milieu opheldering gevraagd over een nieuw asbestschandaal. Een groot deel van met puin verharde wegen in de nieuwe gemeente Berkelland blijkt meer asbest te bevatten dan toegestaan. De lokale overheid heeft slechts gereageerd met het plaatsen van waarschuwingsborden. En blijkt daarmee niets geleerd te hebben van lessen uit het verleden.

Berkelland - met asbest verharde weg

Naar aanleiding van de fusie tot één gemeente Berkelland hebben de gemeenten Eibergen, Ruurlo, Neede en Borculo een onderzoek laten uitvoeren naar openbare puinwegen en fietspaden. Hierbij bleek dat 10 van de 69 onderzochte openbare en met puin verharde wegen asbest bevatten in een hoeveelheid die boven de norm is.

Tussen 1945 en 1970 zijn vooral in Twente een vele tientallen wegen, paden en erven verhard met asbestcementafval, afkomstig van Eternit in Goor. Passerende auto’s doen er asbeststof de lucht in wervelen, waardoor mensen het kankerverwekkende goedje kunnen inademen. Het probleem met asbest is dat mesothelioom (asbestkanker) zich pas na zo’n 30 jaar openbaart. Daardoor zullen tot 2020 jaarlijks nog honderden mensen overlijden aan de gevolgen van ingeademd asbest. Van drie mensen in Twente staat vast dat ze overleden zijn aan het stof dat ze inademden omdat ze aan de asbestpaden woonden.

In eerdere jaren is alarm geslagen rond de asbestwegen in de Hof van Twente, Harderwijk en Haaksbergen. Voor deze gemeenten zijn in het jaar 2000, na lang aandringen door onder meer door de SP, saneringsmaatregelen getroffen. Tweede-Kamerlid Krista van Velzen: “Het lijkt erop dat de geschiedenis zich herhaalt in Berkelland. Het asbestprobleem lijkt, net als vroeger in het nabijgelegen Goor, te worden gebagatelliseerd en de bewoners worden onvoldoende voorgelicht.”

Van Velzen vraagt zich af of de overheid iets geleerd heeft uit het verleden. “De regering moet onmiddellijk stappen ondernemen, enkel het plaatsen van waarschuwingsborden naast de wegen is absoluut niet genoeg.” De toekomstige gemeente Berkelland weet nog niet zeker of en hoe zij het probleem gaat aanpakken. Een bijkomend probleem is het krappe saneringsbudget waarmee gemeenten te kampen hebben. Volgens Van Velzen ligt een belangrijk deel van de oplossing bij de vervuiler: het bedrijf Eternit heeft vroeger asbestpuin gratis weggegeven en de mensen hebben er hun wegen mee verhard.

Van Velzen: “Het wordt tijd dat de vervuiler betaalt. Eternit heeft jarenlang bewust de gevaren van asbest geheimgehouden en is er nog mee weggekomen ook. Deze regering pakt het bedrijfsleven echter met fluwelen handschoenen aan en weigert, ondanks de overdaad aan bewijslast tegen deze milieuvervuiler, stappen te ondernemen om het bedrijf aansprakelijk te stellen.”