Geen overgangsrecht voor ‘grijze rijders’

Het grijs kenteken voor particulieren verdwijnt per 1 juli en er komt geen overgangsregeling. CDA, VVD en D66 blokkeerden een voorstel van de overige partijen in de Eerste Kamer om de houders van dit goedkopere kenteken de tijd te gunnen te wennen aan een veel hogere wegenbelasting en een veel lagere verkoopwaarde van hun auto. Alleen mensen met een handicap die van een auto afhankelijk zijn, mogen ‘grijs’ blijven rijden.

In de afgelopen maanden hebben de ‘grijze rijders’samen met hun belangenvereniging alles gedaan wat in hun vermogen was om de politiek tot een minder hardvochtig beleid te bewegen. Ze slaagden erin om de steun van een groot aantal politieke partijen te krijgen maar strandden uiteindelijk op het nee van de partijen die de regering steunen. Het kabinet heeft de miljoenen van de grijze rijders nodig om de verlaging van de vennootschapsbelasting met bijna twee miljard te financieren.

Na afloop van het slotdebat in de Senaat complimenteerde SP-fractievoorzitter Tiny Kox de aanwezige activisten: ‘Aan jullie heeft het niet gelegen. Jullie hebben gezien wie de schuld heeft.’ De SP steunde de acties vanaf het allereerste begin. De belangenvereniging laat uitzoeken of er nog juridische stappen te ondernemen zijn om een overgangsregeling af te dwingen.