Bot speelt dubbelspel en schoffeert Tweede Kamer

Harry van Bommel is woedend op minister Bot (Buitenlandse Zaken) omdat de EU gisteren een flinke stap richting afschaffing van het wapenembargo tegen China heeft gezet. Het SP-Kamerlid vindt het onbegrijpelijk dat het embargo voorlopig wordt gehandhaafd, “maar het doel is om het af te schaffen”, zoals staat in de slotverklaring van de EU-China-top die gisteren in Den Haag werd gehouden.

Het wapenembargo werd in 1989 ingesteld na het bloedige neerslaan van de studentenopstand op het Plein van de Hemelse Vrede. In de EU gaan al langer stemmen op om het embargo op te heffen. Met name wapenexporterende landen als Frankrijk en Duitsland is hier veel aan gelegen.

De Tweede Kamer heeft zich onder aanvoering van Harry van Bommel (SP) en Hans van Baalen (VVD) altijd hard gemaakt voor instandhouding van het embargo. Aanleiding is de houding van China ten opzichte van de mensenrechten, de Tibetaanse bevolking die nog altijd onderdrukt wordt en de dreigementen richting Taiwan.

Van Bommel roept minister Bot (Buitenlandse Zaken) volgende week naar de Kamer. “Dit resultaat is een schoffering van de Kamer, puur om China een plezier te doen. Bot heeft dubbelspel gespeeld en zo de Nederlandse politiek bedonderd. Mensenrechten doen er blijkbaar niet meer toe als er economische belangen in het spel zijn.”

Van Bommel staat niet alleen in zijn kritiek: Van Baalen namens de VVD en Bert Koenders namens de PvdA steunen hem.

Betrokken SP'ers