Eerste Kamer wil voortaan uitvoerbare wetten

De Eerste Kamer wil in de toekomst niet meer instemmen met wetsvoorstellen waarvan al van tevoren vaststaat dat zij niet goed uitgevoerd kunnen worden. Door met algemene stemmen twee moties aan te nemen heeft de Eerste Kamer dinsdag de regering de pin op de neus gezet: wetsvoorstellen moeten uitvoerbaar zijn.

Om dit te bereiken wil de Eerste Kamer al in de eerste fase van het wetgevingsproces direct betrokkenen bij de uitvoering horen en hun bevindingen en de reactie van de regering daarop in een aparte bijlage aan elke Memorie van Toelichting toevoegen. Verder dient de regering voortaan te bevorderen dat inspecties en andere toezichtsorganen de maatschappelijke effectiviteit tot speerpunt maken van hun activiteiten.

De Eerste Kamer kwam tot deze forse uitspraken na het beleidsdebat van vorige week over het rapport "Tussen beleid en uitvoering" van de Algemene Rekenkamer, waarin 29 wetten onder de loep zijn genomen. De bevindingen van de Rekenkamer waren in de ogen van alle fracties in de Eerste Kamer zo alarmerend dat vanaf nu alles op alles gezet moet worden om tot beter uitvoerbare wetten te komen.

SP-senator Ronald van Raak: "Tijdens het debat van vorige week heeft de SP nadrukkelijk ook aandacht gevraagd voor de rol van de Eerste Kamer, die de afgelopen jaren al die onuitvoerbare wetten heeft laten passeren. Door unaniem deze twee moties aan te nemen kondigt de Senaat aan dat volgende keer slechte wetten wel worden afgekeurd. Aan die belofte zal ik mijn collega-Kamerleden graag houden."