Van Bommel neemt steekpenningen aan

In het kader van een campagne van de Evert Vermeer Stichting heeft SP-Kamerlid Harry van Bommel onlangs ‘steekpenningen’ aangenomen. De organisatie vraagt aandacht voor het meewerken aan corruptie door Nederlandse bedrijven die in het buitenland actief zijn.

Harry van Bommel - Steekpenningen?

Vorige week heeft politiek Den Haag er voor gezorgd dat steekpenningen niet langer aftrekbaar zijn van de belasting. “Daarmee houdt omkoping door Nederlandse bedrijven in ontwikkelingslanden echter niet op,” zegt een woordvoerder van de Evert Vermeer Stichting. “Om serieus werk te maken van de bestrijding van corruptie moet het Openbaar Ministerie bedrijven die zich eraan schuldig maken actief gaan vervolgen. Tot op heden is dit nog niet gebeurd.”

“Wij vragen u daarom de Minister van Justitie aan te spreken op het uitblijven van actie door het OM. De begrotingsbehandeling van Justitie komend najaar is hiervoor de uitgelezen gelegenheid. Pas wanneer uw partij zich hiervoor sterk maakt in de Kamer, zijn we bereid het belastende fotomateriaal van de omkoping te vernietigen...”

Van Bommel zegde toe dat hij zich hard zal maken voor een sterkere aanpak van corruptie. “Niet omdat deze foto mij ‘chantabel’ maakt, maar omdat de SP hier altijd voor heeft gestreden en dit altijd zal blijven doen. Als wij als Nederland corruptie willen bestrijden, zullen we om te beginnen er zelf niet aan mee moeten doen.”