‘Stuur geen ‘Provinciaal Reconstructieteam’ naar Afghanistan’

De SP-fractie heeft tegen het voorstel van de regering gestemd om Nederlandse militairen voor een jaar naar Afghanistan te sturen. De Navo wil de macht van de Afghaanse president Karzai versterken.

In het kader van de vredesoperatie ISAF is het model van Provinciale Reconstructieteams bedacht. Ook Nederland gaat daaraan nu meedoen, door 120 tot 150 soldaten van de luchtmacht naar de provincie Baghlan te sturen. Over het werk dat de Nederlanders moeten doen heerste grote onduidelijkheid.

Volgens Tweede Kamerlid Harry van Bommel gaat het daarbij vooral om het inwinnen van inlichtingen, het uitstralen van gezag en het dreigen met macht. Anders dan de naam doet vermoeden heeft een reconstructieteam weinig te maken met bouwen. De werkzaamheden van een PRT lijken het dichtst in de buurt te komen van politiek en militair adviseurschap.

Als enige partij heeft de SP-fractie geen steun aan dit plan gegeven. De belangrijkste reden is dat de scheidslijn tussen de oorlog van de Enduring Freedom en de vredesoperatie ISAF niet te trekken is. Want er zullen door andere landen ook Provinciale Reconstructieteams worden ingezet die in het kader van de operatie Enduring Freedom worden ingezet. De regering gaf toe dat de grens met de oorlog van Enduring Freedom niet concreet is aan te geven.