Senaat negeert bezwaren: meer personen in één cel

De Eerste Kamer heeft gisteren in meerderheid ingestemd met het wetsvoorstel om plaatsing van meer mensen in één cel in de toekomst in het hele land mogelijk te maken. De senaatsfractie van de PvdA stemde met de fracties van SP en GroenLinks mee tegen de nieuwe wet.

In de Tweede Kamer had de PvdA nog vóór gestemd. Inmiddels ligt er echter een door de minister gevraagd evaluatierapport naar een experiment met twee gevangenen op één cel. Daarin noemen de onderzoekers 12 voorwaarden waaraan voldaan zou moeten worden om tot landelijke invoering van meerpersoonscelgebruik over te gaan. Minister Donner zei in reactie op SP-Eerste Kamerlid Kox dat hij zich in een aantal aanbevelingen kan vinden. Hij was echter niet bereid ze allemaal over te nemen of besluitvorming over de wet aan te houden totdat hij met de Tweede Kamer over de gevolgen van het onderzoeksrapport gesproken zou hebben.

Een kwart van het personeel zegt dat het werken met meer mensen op een cel gevaarlijker is. Duizenden bewakers zetten eerder hun handtekening tegen het meerpersoonscelgebruik. De vakbonden hebben grote bezwaren tegen de wijze waarop de wet wordt ingevoerd. En honderden gevangenen ondertekenden een petitie tegen het meerpersoonscelgebruik. De petitie werd aan het begin van het debat in de Senaat door Kox overhandigd aan Donner, die echter kon rekenen op steun van alle coalitiepartijen.

De Eerste Kamer riep de regering wel unaniem op om beter beleid te gaan voeren inzake de begeleiding van verslaafde en psychiatrische gevangenen.

Betrokken SP'ers