Protest in Den Haag tegen verlenging Irak-missie

Vanmiddag hebben ongeveer honderd activisten van het Platform tegen de Nieuwe Oorlog geprotesteerd tegen de verlenging van het verblijf van de Nederlandse soldaten in Irak. De Tweede Kamer debatteert later op de middag over het besluit van het kabinet om de missie met acht maanden te verlengen. De demonstranten toonden foto’s van slachtoffers van misdragingen door de ‘geallieerde’ troepen.

Anita van Buuren

“Ik zal blij zijn als de missie wordt afgeblazen", sprak Anita van Buuren, moeder van een nog uit te zenden militair. "Het is niet onze zaak. Er is geen sprake van dat deze oorlog noodzakelijk is." Van Buuren legde er de nadruk op dat de Nederlandse bevolking niet achter de oorlog stond en dat de Irakezen in ruime meerderheid tegen de aanwezigheid van buitenlandse troepen zijn.

De SP en GroenLinks zullen tegen een verlenging van de missie pleiten. Het SP-Kamerlid Harry van Bommel heeft daarom namens de partij gesproken op de demonstratie. Verder hebben vertegenwoordigers van het Iraaks Platform en uit kerkelijke hoek de aanwezigen toegesproken.

PvdA-leider Bos maakte vandaag bekend dat zijn partij de verlenging van de missie zal steunen.