Geen verlengde militaire aanwezigheid, maar steun aan wederopbouw

Nederland denkt ten onrechte dat het Irak helpt met verlenging van de militaire aanwezigheid. De SP ziet liever dat het land wordt geholpen met de wederopbouw van universiteiten, ziekenhuizen en andere publieke diensten. Het was een foute oorlog (illegaal) met foute middelen (bombardementen op steden) op foute gronden (waar zijn de massavernietigingswapens?) door foute politici (die toestemming gaven voor martelingen). SP-leider Jan Marijnissen: “Nu denkt Nederland op foute gronden dat het Irak helpt door langer militair aanwezig te blijven. Als we Irak echt willen helpen, zijn daar betere manieren voor.”

De SP-delegatie die onlangs Irak bezocht, kreeg meermaals een ongebruikelijk verzoek van lokale autoriteiten: “Als jullie Irak willen helpen, stuur dan geen zak met geld. Liever ontvangen we van Nederland expertise om onze universiteiten weer op te bouwen, onze ziekenhuizen te moderniseren en weer een publieke sector van de grond te krijgen.” Marijnissen trekt hieruit de conclusie dat Nederland een zeer waardevolle bijdrage kan leveren aan de wederopbouw van Irak, maar niet door militair aanwezig te blijven.

Marijnissen: “De door de Amerikanen aangestelde interim-regering vraagt ons misschien om te blijven, maar we weten dat hun speelruimte door Washington buitengewoon beperkt wordt. Bovendien ziet een ruime meerderheid van de bevolking onze troepen nog steeds als bezetters. Dat betekent echter niet dat de Irakezen niets met ons van doen willen hebben. Veel liever zien ze dat Nederland kennis en ervaring met hen deelt, zodat ze zelf weer echt een toekomst kunnen opbouwen. Het is kortzichtig om je als Nederland blind te staren op militaire middelen, terwijl er zoveel andere behoeften en mogelijkheden zijn. Je vraagt je af of Balkenende het Nederlandse verblijf wil verlengen om de Irakezen te helpen, of toch vooral om de Amerikanen een plezier te doen.”