CDA en VVD drukken verlaging huursubsidie door

Een meerderheid van het CDA en de VVD in de Eerste Kamer hebben besloten volgende week toch akkoord te gaan met verlaging van de huursubsidie per 1 juli. Dit terwijl de Senaat eerder het voornemen had om deze bezuiniging pas te behandelen na het zomerreces. Volgens SP-senator Ronald van Raak is een zorgvuldige behandeling van de wet niet meer mogelijk.

Het ministerie had via de pers al laten weten dat ontvangers van huursubsidie de verlaging van 12 euro de komende maanden terug zouden krijgen. Deze toezegging wordt nu teruggedraaid.

De Eerste Kamer had besloten om de wet niet voor 1 juli te behandelen, omdat minister Dekker de wet te laat bij de Senaat had aangemeld.

Van Raak: “De Eerste Kamer is door minister Dekker voor de gek gehouden. Eerste verklaarde zij dat behandeling na het zomerreces mogelijk was, omdat de wet ook in bijvoorbeeld oktober ingevoerd zou kunnen worden. Nu blijkt het ministerie zich te hebben vergist en zou invoering pas in juni 2005 kunnen plaatsvinden. De druk op CDA en VVD is vervolgens zodanig opgevoerd dat deze partijen de nadrukkelijke bezwaren van alle andere fracties naast zich hebben neergelegd.”

Niet alleen de Eerste Kamer, maar ook de ontvangers van huursubsidie zijn volgens Van Raak verkeerd geïnformeerd. “Eerst zou de huursubsidie worden verlaagd, vervolgens zou een bedrag worden teruggestort en nu dreigen ontvangers alsnog te moeten betalen. Het is erg jammer dat CDA en VVD dit zig-zag beleid van de minister belonen.”