Van Velzen na bezoek Irak: verblijf niet verlengen

Krista van Velzen in Irak

SP-Kamerlid Krista van Velzen is na een bezoek van twee dagen aan Irak gesterkt in haar opvatting dat Nederland onder huidige omstandigheden niet langer in Irak moet blijven. “Het draagvlak in Irak brokkelt af, vooral dankzij het optreden van de Amerikanen. Een serieuze rol voor de VN is wat de VS betreft geen optie, zo werd mij duidelijk gemaakt door de rechterhand van Paul Bremer, Jim Soriano. Dan zie ik maar een mogelijkheid voor Nederland: weg daar.”

Van Velzen bezocht met een zeskoppige delegatie Nederlandse Kamerleden het zuiden van Irak. Vrijdagnacht arriveerde de groep in Kamp Al Jasser Al Jadid in al-Muthanna, waar ook de gesneuvelde sergeant Steensma was gestationeerd. Ter plekke werd uitgebreid gesproken met militairen van alle rangen. Van Velzen: “Ik was zeer verbaasd over de openheid waarmee zij spraken over het verdriet, de angst en de machteloosheid. Ook werd erg openhartig gesproken over het nut en de nutteloosheid van de missie. We zijn net sitting ducks, schietschijven, werd gezegd. Dat er niet veel meer Nederlanders gesneuveld zijn door de mortieraanvallen, is eigenlijk een wonder, (‘we zijn door ‘t oog van de naald gekropen’) zo werd mij duidelijk gemaakt.”

De Nederlandse regering benadrukt steeds weer het draagvlak die de Nederlandse aanwezigheid heeft onder de lokale bevolking. “Er wordt ook zeer goed werk verricht door de Nederlandse troepen, daarover geen misverstand,” zegt Van Velzen. “Maar bij al die positieve geluiden moeten forse kanttekeningen worden gemaakt. De buitenlandse troepen, waaronder de Nederlandse, krijgen steeds meer te maken met verzet vanuit de bevolking. Vooral de systematische misdragingen van de Amerikanen en de onwil van de Amerikanen om de Irakezen de zeggenschap over eigen land terug te geven zorgen voor een gewelddadige reactie richting alle buitenlandse aanwezigen. Ook in het zuiden is daar steeds vaker sprake van.”

De SP pleit al sinds het begin van de oorlog voor een centrale rol voor de VN in Irak. Dit idee besprak Van Velzen ook met Jim Soriano, de rechterhand van Paul Bremer, de hoogste Amerikaanse bestuurder in Irak. Hij was zeer duidelijk en liet weten niets te zien in een overdracht van bevoegdheden naar de VN. Ook zal de Iraakse interim-regering geen enkele zeggenschap krijgen over de buitenlandse troepen. Van Velzen: “Het werd duidelijk gemaakt dat de VS niet van plan zijn de macht over het land over te dragen aan de bevolking. De Nederlanders lopen hierdoor met de dag meer risico en worden steeds meer een verlengstuk van de Amerikaanse bezettingspolitiek. Ik werd tijdens mijn bezoek steeds meer gesterkt in mijn mening dat van een verlengd Nederlands verblijf geen sprake kan zijn.”

Zie ook de dagboekaantekeningen van Krista van Velzen in AD.