Van Bommel: ‘Vasthouden aan wapenembargo China’

De SP gaf aan het begin van het debat over het wapenembargo voor China aan, samen met GroenLinks, LPF en SGP, te willen vasthouden aan het EU-embargo. Een groot aantal EU-landen wil dat embargo opheffen en het Nederlands kabinet is het daarmee eens. Gedurende het debat blijken de standpunten van diverse partijen echter flexibel te zijn, waardoor de uitkomst nog onduidelijk is.

Het wapenembargo werd in 1989 ingesteld na de bloedige onderdrukking van de studentenopstand op het plein van de Hemelse Vrede. Alternatief voor het embargo is een nieuwe strikte gedragscode over wapenleveranties aan China. Volgens de SP is dat een slappe code, vrijblijvend en rekkelijk uit te voeren. GroenLinks, LPF en SGP delen dit standpunt.

Ook VVD-kamerlid Van Baalen bleef aandringen op uitvoering van een unaniem gesteunde SP-motie, waarin de Kamer eind vorig jaar op het handhaven van het wapenembargo heeft aangedrongen. Maar hij maakte nog niet duidelijk wat hij zal doen, als het kabinet dat weigert.

Gedurende het debat maakten CDA en D66 kenbaar het kabinetstandpunt te delen. Zij zien niets in een Nederlands veto. Ook de LPF schoof richting dit standpunt. Aan het slot van het debat diende Harry van Bommel namens de SP een motie in, die mede is ondertekend door Kamerleden Karimi en Koenders van GroenLinks en PvdA, waarin de regering wordt opgeroepen de eerste motie-Van Bommel alsnog uit te voeren. Hierover wordt dinsdag a.s. gestemd.

Vandaag werd overigens bekend dat een Chinese rechter drie Tibetaanse monniken tot twaalf jaar celstraf heeft veroordeeld wegens het bezit van plaatjes van de Dalai Lama. China onderdrukt Tibet sinds 1951. Dergelijke mensenrechtenschendingen en de dreigementen van China aan het adres van Taiwan behoren voor de SP tot de belangrijkste redenen om het embargo te verlengen.