Arrestatie Saddam biedt hoop voor Irakese volk

De aanhouding van oud-dictator Saddam Hoessein is volgens de SP van groot belang voor de Irakese bevolking, de regio en de wereld. Met zijn aanhouding is het Baath-regime onthoofd en het perspectief op terugkeer ervan verder verkleind. Het is nu zaak om Saddam Hoessein en zijn getrouwen in Irak te laten berechten.

Het verantwoording laten afleggen door Saddam Hoessein voor zijn misdaden, is een noodzakelijke voorwaarde om de bevolking van Irak zelf aan haar eigen toekomst te laten bouwen. Bovendien zal berechting in Irak bijdragen aan een proces van zuivering, wat nodig is om verschillende bevolkingsgroepen in Irak vreedzaam te laten samenwerken.

Of de aanhouding van Saddam Hoessein zal leiden tot afname van de aanslagen op de coalitietroepen, moet vooralsnog worden betwijfeld. Weliswaar werd een deel van de honderden aanslagen per week uitgevoerd door aanhangers van Saddam Hoessein, maar een ander deel van de aanslagen komt voort uit het verzet tegen de aanwezigheid van buitenlandse troepen op Irakese bodem. Zolang de bezetting van Irak voortduurt en de Irakezen niet zelf hun land besturen, dient met aanslagen rekening te worden gehouden. Om die reden is het van het grootste belang dat niet de Britten en de Amerikanen in Irak de dienst blijven uitmaken, maar dat zo snel als mogelijk de VN een centrale rol in Irak krijgt te spelen bij de ondersteuning van het voorlopige Irakese bestuur.