Zalm weigert inkomensgarantie te geven

Tijdens de Financiële Beschouwingen in de Eerste Kamer bleek vandaag verschil van mening tussen VVD-minister Zalm en de CDA-fractie over compensatie voor mensen die onevenredig zwaar getroffen worden door de bezuinigingen, zoals chronisch zieken met huursubisidie.

Tegenover SP-woordvoerder Ronald van Raak verklaarde Zalm “geen inkomensgarantie voor individuele gevallen” te willen geven. CDA-fractievoorzitter Werner had tijdens de Algemene Beschouwingen compensatie geeist. Verder gaf de minister tegenover Van Raak, die hij bestempelde als “de meest degelijke van de linkse woordvoerders”, dat niet alleen de geringe economische groei, de vergrijzing en de staatsschuld, maar vooral liberale opvattingen over “eigen verantwoordelijkheid” reden waren voor de historische bezuinigingen.

Ronald van Raak: “Aan de keuzes van dit kabinet liggen vooral ideologische redenen ten grondslag: van individualisme ten koste van solidariteit, van concurrentie ten koste van gemeenschapszin, van individuele verantwoordelijkheid ten koste van gemeenschappelijke verantwoordelijkheid.”

In verband met St. Maarten bood Van Raak minister Zalm een lampion aan, gemaakt uit een suikerbiet: “Door na afloop van dit debat met deze lampion langs de deuren te gaan kan de minister wellicht de staatskas wat aanvullen. In ieder geval kan hij mensen vragen hoeveel zij over hebben voor een fatsoenlijke en leefbare samenleving. Volgens ons heel wat meer dan de minister ons nu voorhoudt.”

Zalm weigerde in te gaan op een verzoek van de SP-fractie om onderzoek te doen naar een inkomensafhankelijke kinderbijslag, waardoor vooral die gezinnen profiteren van de kinderbijslag die het geld het hardst nodig hebben. Dit voorstel kreeg wel steun van GroenLinks en D66.

Financiële beschouwingen, eerste termijn Ronald van Raak