SP-jongeren en PvdA-wethouder bieden Kamer kippenhok aan

Vandaag hebben de SP-jongeren van ROOD Amsterdam, samen met de Amsterdamse wethouder Duco Stadig (PvdA), een petitie en een kippenhok aangeboden aan de Tweede Kamer. Zij vroegen gezamenlijk aandacht voor de woningnood onder Amsterdamse jongeren.

ROOD heeft de afgelopen weken een landelijke campagne gevoerd tegen de woningnood. Uit protest werden in diverse steden leegstaande kantoorpanden en woningen gekraakt en beschikbaar gesteld voor jongerenhuisvesting. De ROOD-afdeling Amsterdam heeft een petitie georganiseerd waarin wordt gevraagd om meer aandacht voor jongerenhuisvesting. Deze werd woensdag aangeboden aan de vaste kamercommissie voor Volkshuisvesting. Tevens kreeg de commissie een kippenhok overhandigd onder het motto ’Hier kunnen wij niet in wonen!’.

De ROOD-groep werd aangevoerd door Valerie van de Flier. Zij sprak de Kamercommissie van Volkshuisvesting toe: "ROOD heeft de afgelopen maanden acties gevoerd voor beter beleid. Een van die acties werd gevoerd bij het Amsterdamse stadhuis. Daar zei de Amsterdamse wethouder voor Volkshuisvesting Duco Stadig dat hij graag meer zou doen, maar dat ’Den Haag’ hem de mogelijkheden niet geeft. Vandaar dat wij hier nu gezamenlijk staan om aandacht te vragen voor de Amsterdamse woningnood."

De opvallende bondgenoot van de SP-jongeren ondersteunde het pleidooi van ROOD en vroeg om meer armslag voor de gemeenten om de problemen in de jongerenhuisvesting. De commissie zegde toe dit punt hoog op de politieke agenda te zetten. De begrotingsbehandeling van het ministerie van VROM vindt nog dit jaar plaats.

ROOD, jongeren in de SP