Twijfels Brinkhorst aanleiding JSF-soap nú af te blazen

SP-Kamerlid Krista van Velzen stelt dat de twijfels over het JSF-project die minister Brinkhorst vandaag uitte in het Tros-programma Kamerbreed, aanleiding moeten zijn de deelname aan het megaproject nu te beëindigen. De bewindsman voor Economische Zaken zei dat als binnen één jaar niet voldoende compensatieorders zijn binnengehaald, overwogen moet worden het project af te blazen. "Als je zulke twijfels hebt, stop er dan meteen mee," zegt Van Velzen. "De miljoenen zijn schaars genoeg in dit land."

Brinkhorst verweet de PvdA-ministers in Paars II dat zij verantwoordelijk zijn voor het beginnen van het JSF-project, een project waar ook Brinkhorst niet voor voelde, maar dat hij toch uitvoert. Brinkhorst voegt nu een nieuwe voorwaarde aan het verloop van de Nederlandse financiering van het JSF-project.

Van Velzen: "Deze nieuwe voorwaarde bewijst dat ook in de regering veel twijfel bestaat over deze zinloze onderneming. In plaats van nog een jaar aan te modderen, moet nú worden gestopt. De JSF kost de Nederlandse samenleving bakken vol geld. De SP-fractie weet veel betere bestemmingen voor de miljoenen, zoals onderwijs en een fatsoenlijke sociale zekerheid. Daarom moet Brinkhorst niet wachten tot volgend jaar, maar de JSF-soap nu afblazen."

Van Velzen zal de minister in het vragenuurtje dinsdag nader aan de tand voelen over zijn opmerkelijke uitlatingen.