Senaat geeft Balkenende voordeel van de twijfel

Tijdens de algemene beschouwingen van de Eerste Kamer heeft premier Balkenende volhard in zijn stelling dat de inkomenseffecten van zijn recordbezuinigingen ‘rechtvaardig’ zullen blijken te zijn. De Kamer werd daardoor niet overtuigd maar ging akkoord met de toezegging van de minister-president dat binnenkort een overzicht zal worden aangeboden aan beide Kamers met de inkomenseffecten van het voorgestelde beleid.

Het parlement kan dan – aldus de premier - bij de behandeling van de begroting voor sociale zaken de regering afrekenen. De CDA-fractie in de Senaat zei buitengewoon te hechten aan dit punt en beloofde de regeringsplannen scherp in de gaten te houden. Volgens de SP-fractie is nu al te voorzien dat de stapeling van regeringsplannen in de sociale zekerheid en de zorg voor bepaalde groepen te hard en onrechtvaardig zullen uitpakken. In zijn algemene beschouwingen had SP-fractievoorzitter Kox gewezen op de botsing tussen de mooie sociaal-christelijke idealen van de premier en het a-sociaal harde beleid voor 2004. Ook andere senaatsfracties maakten zich zorgen over het sociale gehalte van dit kabinet en de effecten voor delen van de bevolking. Vooralsnog geeft een Kamermeerderheid de regering echter het voordeel van de twijfel.

De minister-president liet weten geen heil te zien in het voorstel van de SP om een staatscommissie voorstellen te laten doen over de mogelijkheden tot modernisering van het koningschap. Volgens hem mankeert er niks aan de huidige invulling. In die opvatting werd hij gesteund door de regeringspartijen. De PvdA-fractie in de Senaat zag wel de voordelen van de door de SP voorgestelde aanpak, maar vond het tijdstip, gezien alle heisa van het moment over Mabel Wisse-Smit, niet goed. GroenLinks steunde het SP-voorstel.

De minister-president bevestigde dat hij met de SP-fractie van mening is dat de problematiek van de dakloosheid in 2004 voortvarend aangepakt moet worden. In december komt de regering met voorstellen. Ook op het terrein van de integratie komt het kabinet met nieuwe plannen, met een grote nadruk op het belang van de Nederlandse taal in het integratieproces.

Als dank voor het feit dat het regeringsbeleid inmiddels gezorgd heeft voor een linkse meerderheid in opiniepeilingen, kreeg de minister-president een gevulde koek van de SP-fractievoorzitter. Die laatste memoreerde in zijn tweede termijn dat het hem was opgevallen dat de premier de koek in z’n eentje opgegeten had. Kox: ‘Een beetje sociaal-christelijk delen was er niet bij. Ik zag de liberale vice-premier Zalm denken: zie je wel, ik wist het wel, het is gewoon de aard van het beestje, ieder voor zich!’.

Eerste termijn Tiny Kox in de Algemene Beschouwingen