‘Minister dupeert Onderbanken door te zwichten voor NAVO’

Minister Dekker van VROM stelde vandaag in de Kamer dat ze het plan doorzet om 6 hectare bomen in de gemeente Onderbanken af te zagen. De belangen van Nederlandse burgers worden ondergeschikt geacht aan het belang om NAVO-vliegtuigen zo gemakkelijk mogelijk te laten landen op vliegbasis Geilenkirchen, net over de Duitse grens.

’Het is onacceptabel dat de problemen van de NAVO-basis zwaarder wegen dan de geluidsoverlast die de vliegtuigen nu al jaren veroorzaken. Als je ook nog eens de bomen gaat kappen, vliegen die bejaarde AWACS-vliegtuigen nog lager over,’ zegt Jan de Wit (SP). "De SP gaat niet akkoord met de kap, er zijn voldoende alternatieven aangereikt die serieus moeten worden bekeken."

Veel te gemakkelijk stelt minister Dekker dat zij en haar voorganger gehoor hebben gegeven aan de motie-Timmermans die in juli 2002 werd aangenomen. Daarin werd helder gesteld dat nog lang niet alle alternatieven voor het aftoppen van de bomen in Onderbanken waren onderzocht. De gemeente Onderbanken is recentelijk zelfs met een alternatief gekomen. De Wit: "Dit alternatief heeft de minister niet besproken met de gemeente Onderbanken en ook niet met de Duitse gemeente Geilenkirchen waar de AWACS-vliegbasis gelegen is. Bestuurlijk overleg is uitgebleven en daarom kan er van een bestuurlijke impasse geen sprake zijn. De minister verzint dus argumenten om haar beslissing te staven, in plaats van op basis van argumenten tot een beslissing te komen."

Op korte termijn wordt het overleg met de minister voortgezet in de Tweede Kamer. De SP zal er dan op aan dringen dat de minister alsnog gaat praten met de betrokken Nederlandse en Duitse gemeenten. Tevens stelt de SP voor om de beslissing over het kappen van de bomen uit te stellen tot de beslissing die de NAVO neemt over het vervangen van de motoren in februari 2004. Al jaren staat het vervangen van de motoren van de bejaarde vliegtuigen op een prioriteitenlijstje. Over een paar maanden weten we of de motoren vervangen zullen worden. Nieuwe motoren zijn een oplossing voor het huidige probleem, omdat ze minder geluidsoverlast veroorzaken en ook krachtiger kunnen stijgen waardoor het kappen van de bomen niet nodig is.