Aftrap landelijke estafetteactie: ROOD Haarlem bezet ‘de Artisjok’

ROOD Haarlem (jongeren in de SP) heeft vanmorgen het langdurig leegstaande kantoorpand “de Artisjok” bezet. Dit is het begin van de landelijke actiecampagne “ROOD tegen WONINGNOOD” die in estafettevorm plaatsvindt. Op deze manier vraagt ROOD aandacht voor de huidige woningnood in ons land.

Een kolossaal spandoek “Woningnood breekt wet” siert de gevel van de Artisjok

“De Artisjok” aan de Robertus Nurskweg staat sinds de oplevering, ruim een jaar geleden, leeg. Het ziet er niet naar uit dat dit luxe kantoorpand op korte termijn verhuurd zal worden. In de directe omgeving staan nog veel meer kantoorpanden leeg.

ROOD-jongeren leggen een kaartje in het bezette kantoorpand

Jongeren moeten jaren wachten tot ze in aanmerking komen voor een huurwoning. Jongeren die woonruimte hebben gevonden, wonen meestal in veel te dure en veel te kleine kamertjes. De LSVB geeft een voorbeeld van een kamer van 5 m2 voor 225 euro per maand. De wachttijden voor een huurwoning zijn in Haarlem gestegen naar gemiddeld acht jaar. In Amsterdam is dit al opgelopen tot 11 jaar. In Tilburg wonen uit pure woningnood twee studenten op één kamer! Tegelijkertijd komen kamerbewoners niet in aanmerking voor huursubsidie.

Het zal niemand ontgaan zijn dat er in heel Nederland naast leegstaande huizen ook ontzettend veel kantoorpanden leegstaan. Veel is er niet voor nodig om deze panden bewoonbaar te maken voor jongeren.

ROOD wil laten zien dat dit inderdaad mogelijk is.

Volg de bezetting van uur tot uur op de ROOD-site