Steun GroenLinks voor ‘antikapitalistische’ motie SP

“Het geeft geen pas om ‘de vrije, onvervalste concurrentie’ als hoofddoelstelling van de Europese Unie op te nemen in de nieuwe Europese Grondwet”. Dat was de strekking van een motie die de SP voorlegde tijdens de Senaatsbehandeling van de voorstellen over de eurogrondwet zoals die zijn opgesteld door de zogeheten Europese Conventie onder leiding van de Frans oud-president Giscard d’Estaing.

Volgens SP-fractievoorzitter Kox is zo’n bepaling strijdig met de Nederlandse Grondwet en is moet de bevolking van Europa altijd het recht houden zelf te beslissen over de sociaal-economische ordening van de samenleving.

Zijn pleidooi leidde tot veel reacties, maar uiteindelijk was er alleen steun van GroenLinks voor het SP-voorstel. Kox: "In ieder geval een stap vooruit, want in de Tweede Kamer stemde GroenLinks nog tegen ons voorstel. Dat de PvdA onze motie niet steunt, zegt veel over de politieke plaatsbepaling van die partij. PvdA-woorvoerder Jurgens zei dat de slag al tientallen jaren terug verloren was, toen Europa begon met zijn economische samenwerking."

VVD-staatssecretaris Nicolai liet weten "zeer te hechten aan de betreffende bepaling". Kox hield hem voor dat de Europese Unie nu een grondwet krijgt die op dat punt de vroegere grondwet van de Sovjet-Unie navolgt: "Daarin was ook op voorhand het economisch stelsel vastgelegd, wat terecht leidde tot stormen van kritiek op het democratische gehalte ervan."

Volgens de Eerste-Kamerfractie van de SP is de nieuwe Europese Grondwet ook op andere punten strijdig met de Nederlandse Grondwet. De sociale grondrechten worden beperkt, evenals het grondwettelijk recht op vrijheid van vereniging en vergadering. In strijd met de grondwet wordt ook de beslissingsbevoegdheid over de krijgsmacht uit handen gegeven. De staatssecretaris zegde toe dat hij advies aan de Raad van State zal vragen. Op basis daarvan zal de regering dan beslissen of de Nederlandse grondwet gewijzigd moet worden. Daarvoor is dan een tweederde meerderheid in beide Kamers vereist.