‘Recht voor Iedereen’ overhandigt Kamer ruim 5000 handtekeningen

De SP heeft vandaag met het actiecomité ‘Recht voor Iedereen’ meer dan 5000 protesthandtekeningen overhandigd aan de Tweede Kamer. Voorafgaand aan een Kamerdebat over de rechtshulp demonstreerden sociaal advocaten en medewerkers van Bureaus Rechtshulp opnieuw tegen de afbraakplannen van minister Donner voor de rechtsbijstand.

Demonstrerende juristen op het Plein bij de Tweede Kamer

De Tweede Kamer gaf te kennen het niet eens te zijn met de plannen van minister Donner van Justitie om de sociale rechtshulp anders te organiseren. De bewindsman moet daarom zijn voorstellen verduidelijken en aanpassen. Geen enkele partij schaarde zich achter hem. Jan de Wit, mede-initiatiefnemer van het actiecomité: “Opnieuw is vandaag gebleken dat de plannen van Donner niet deugen. Gelukkig raken steeds meer andere partijen daarvan overtuigd.”

Donner wil de Bureaus Rechtshulp afschaffen. Daarvoor in de plaats moeten er dertig loketten komen waar mensen alleen ongeveer een half uur juridisch advies kunnen krijgen. Daarna moeten ze naar een advocaat. Momenteel geven de Bureaus voor Rechtshulp naast een gratis advies ook drie uur rechtshulp tegen een klein bedrag.

De vereniging voor sociaal advocaten heeft ondubbelzinnig aangegeven dat men de extra vraag niet aankan. Jan de Wit: “Op deze manier ontstaat onvermijdelijk een nieuwe leemte in de rechtshulp. Tel daarbij op dat de eigen bijdrage met 50% wordt verhoogd en de griffierechten met 20%. De laagdrempelige toegang tot de rechter wordt op deze manier om zeep geholpen.”

De Tweede Kamer praat na de zomer verder over deze plannen. Het actiecomité zal blijven bestaan tot de plannen definitief van de baan zijn.

Voor meer informatie: www.rechtvooriedereen.nl