Klaar voor de strijd: ‘Ons land verdient beter! Wij zijn de oppositie!’

Jan Marijnissen heeft op het congres van zijn partij de toon gezet: de SP gaat geen oppositie voeren in de traditie van het ‘redelijk alternatief’, maar keiharde oppositie. ‘Deze coalitie vraagt daarom en wat ze vragen zullen ze krijgen. Omdat het om mensen gaat, omdat wij geen sociale ramp toestaan, en omdat ons land beter verdient.’

Congresgangers lobbyen bij de entree voor hun voorstellen en kandidaten

De SP was in De Flint in Amersfoort bijeen om een nieuw bestuur te kiezen en de richting voor de komende jaren te bepalen. De partij, hard op weg om qua ledental de derde partij van het land te worden, koos voor een nieuwe generatie bestuurders, vooral bestaand uit dertigers. Paulus Jansen, fractievoorzitter van de SP-raadsfractie in Utrecht, werd verkozen tot de nieuwe Algemeen Secretaris. Hij volgt Tiny Kox op die voorzitter wordt van de Eerste-Kamerfractie.

De SP groeit en verjongt in hoog tempo, maar de doelen en toon blijven onveranderd radicaal. Marijnissen noemde het CDA “gewoon een rechtse partij die snoeihard, asociaal beleid wil voeren.” Boris Dittrich werd vergeleken met een burgemeester in oorlogstijd. Gerrit Zalm kreeg een oude meezinger als lijflied toebedeeld: “Ik ben Gerrit en ik steel als de raven...”

Marijnissen gaf te kennen een duidelijk doel voor ogen te hebben: dit kabinet naar huis te sturen. “Waar en met wie we maar kunnen, zullen we het verzet organiseren. We hebben de mensen, we hebben de middelen, we hebben de visie. We gaan de strijd aan met dit ‘drie-over-rechts’-kabinet, want dit land verdient beter!”

De gehele speech van Jan Marijnissen

Verslag van het congres