Jan Marijnissen herkozen als voorzitter SP

Het congres van de SP heeft met grote meerderheid van stemmen Jan Marijnissen herkozen als partijvoorzitter. Marijnissen zette in zijn toespraak de toon voor de komende periode: “De SP gaat geen oppositie voeren met de fluwelen handschoen, maar keiharde oppositie.” Als Algemeen Secretaris werd Paulus Jansen gekozen. Hij volgt Tiny Kox op, die fractievoorzitter van de Eerste-Kamerfractie wordt.

Het nieuw gekozen partijbestuur

De SP was in De Flint in Amersfoort bijeen om een nieuw bestuur te kiezen en de richting voor de komende jaren te bepalen. De partij, met ruim 40.000 leden hard op weg om qua ledental de derde partij van het land te worden, koos voor een nieuwe generatie bestuurders, vooral bestaand uit dertigers. De SP groeit en verjongt in hoog tempo, maar de doelen en toon blijven onveranderd radicaal en idealistisch.

Marijnissen gaf te kennen ook voor de korte termijn een duidelijk doel voor ogen te hebben: dit kabinet naar huis te sturen. “Waar en met wie we maar kunnen, zullen we het verzet organiseren. We hebben de mensen, we hebben de middelen, we hebben de visie.” Hij noemde het CDA “gewoon een rechtse partij die snoeihard, asociaal beleid wil voeren.” Gerrit Zalm kreeg een oude meezinger als lijflied toebedeeld: “Ik ben Gerrit en ik steel als de raven…” Boris Dittrich werd vergeleken met een burgemeester in oorlogstijd.

De komst van Balkenende II moet volgens Marijnissen het beste in de SP’ers naar boven halen: “Deze coalitie vraagt om keiharde oppositie en dat zullen ze krijgen, zowel binnen als buiten het parlement. Omdat het om mensen gaat, omdat wij geen sociale ramp toestaan, en omdat ons land beter verdient.”

De samenstelling van het nieuwe SP-bestuur

Verslag congres