SP vraagt begrip gewetensbezwaren spoorpersoneel

Harry van Bommel van de SP heeft de directeur van Railion per brief verzocht werknemers die geen medewerking aan oorlogstransporten willen verlenen, officieel als gewetensbezwaarden te erkennen. Bij werkweigering zou hen geen sancties moeten worden opgelegd. "Er bereiken mij geluiden dat delen van het personeel grote moeite heeft met het helpen bij de voorbereiding van de oorlog. Ik doe een moreel appèl op de directie om begrip voor eventuele werkweigering te tonen." Eerder al werd in de schildersbranche voorzien in een regeling voor gewetensbezwaarden die geen kerncentrales wilden schilderen.

Van de minister van Defensie heeft Van Bommel vernomen dat Railion het transport verzorgt van Amerikaans militair materieel in het kader van de voorbereiding van een oorlog tegen Irak. Die transporten zijn omstreden aangezien een meerderheid van de bevolking tegenstander is van een Amerikaanse aanval op Irak. Woensdag voert de Tweede Kamer om 13.00 uur op initiatief van de SP over dit transport een spoeddebat.

"Mij is gebleken dat er ook onder de werknemers van Railion veel tegenstanders zijn van een oorlog tegen Irak," aldus Van Bommel. "Ik doe een moreel appèl om werknemers die geen medewerking willen verlenen, officieel als gewetensbezwaarden te erkennen en hen bij werkweigering geen sancties op te leggen." Van Bommel heeft tevens de voorzitter van de Ondernemersraad van Railion over deze kwestie geïnformeerd.

Dossier Irak